De aarde was eerst een grote hete bol van steen. Hoe is de bovenlaag van aarde ontstaan waarop de planten zijn ontstaan?

Zonder vruchtbare bodem geen basis voor alle plantengroei.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Eerst was er geen leven mogelijk op aarde, ook was er gewoon geen leven.
Wel waren alle mineralen ( voedingsstoffen) op aarde al aanwezig.
Toen de aarde ging afkoelen en de oceanen ontstonden,kon ook door verdamping regen ontstaan.
Mede hierdoor ontstond er erosie, die zorgde voor een vruchtbaar laagje op de harde rotsen.
Toen er uit de zee ( meest waarschijnlijke) leven ontstond en de eerste 'lagere' planten ontstonden, die toen nog sporenplanten waren, was er dus al een laagje vruchtbare aarde, echter zonder organische stoffen(plantenresten)
Door de groei van deze sporenplanten ontstonden dus later ook organische stoffen, dit in combinatie met de mineralen in de grond en de regen, stond de deur open voor de verdere ontwikkeling van de planten en bomen.
Toen dat eenmaal gebeurde werd de vruchtbare laag grond steeds dikker en dikker.
Overstromingen door rivieren, maar ook bosbranden, verstuivingen, plantengroei en erosie zorgde er voor dat deze laag steeds dikker werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep.

Andere antwoorden (3)

Dat kan een gevolg van erosie zijn geweest. Het weer heeft misschien wel miljoenen jaren de tijd gehad om op de toenmalige stenig bodem in te werken en de steen te verkruimelen, of af te slijpen door waterstromen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen de tijd dat de eerste primitieve vormen van leven überhaupt begonnen te vormen was het aardoppervlak al lang geen gesmolten massa meer.

Je gaat ook uit van planten die nu leven. De eerste levensvormen waren heel wat minder complex. Wat je nodig hebt voor leven zijn water, bouwstoffen en energie. En die waren ook op de primitieve Aarde ruimschoots aanwezig. De oceanen bestonden al (volgens sommige theorieën zelfs nog voor land), de mineralen bestonden ook al en veel organische verbindingen hebben geen leven nodig om te bestaan (kijk bv naar methaan) en de zon en vulkanen zorgen voor behoorlijk wat energie.

Verder praat je over een gruwelijk langdurig proces. De exacte ontwikkeling van aminozuur tot eerste cel is nog onbekend (voornamelijk door de relatie tussen DNA en eiwitten). Zodra je echter op het punt komt waar een organische structuur zichzelf kan kopiëren is de ontwikkeling al door te trekken. Zonne-energie en warmte van vulkanen zorgen voor energie. Losse verbindingen voor de grondstoffen etc... De meer stabiele vormen leven het langst... de varianten met een beschermende laag er om heen zijn nog sterker... uiteindelijk heb je een primitief model cel. Pas later zijn mitochondriën en bladgroenkorrels in cellen terecht gekomen (waren eerst ook zelfstandig) en zijn planten en dieren ontstaan. De scheidslijn tussen leven en niet-leven is niet zo rechtlijnig op het niveau van dergelijke vroegen levensvormen. Zelf nu nog heb je grensgevallen (meest bekend zijn virussen) die niet aan de algemene voorwaarden voldoen die we stellen aan leven.

Bedenk dat we ons nu al nauwelijks kunnen voorstellen hoe het leven was voor de tijd van de TV (of in geval van de nog jongere generatie: voor het internet...) Laat staan over duizenden jaren... om nog maar de zwijgen van de honderden miljoenen jaren die zitten tussen het vormen van het aardoppervlak en het verschijnen van de eerste eencellige levensvormen. Je praat over een onvoorstelbaar gruwelijk lang tijdbestek en enorme aantallen verschillende processen. Dat er vroeg of laat iets uit komt dat wij als leven zien is dan nauwelijks meer toeval te noemen.

Dit allemaal natuurlijk tenzij je de Bijbel letterlijk neemt. Dan is de verklaring dat (een) God de Aarde geschapen heeft. Inclusief al het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bijbel zegt ook dat de aarde een stenen bol was een lege planeet. Het logische is dat aarde voor planten leeft .
in aanvang hebben grote dieren een en vegetatie een grote rol gespeeld . feitelijk waren dinosaurussen grote vegetariërs die snel grote massa planten omzetten tot mest en compost. Dus de hele structuur is slim uitgedacht. Alles valt onder intelligent ontwerp en geen toeval . Iedereen die goed onderzoek pleegt kom tot de conclusie dat fases en ingewikkelde processen in lijn zijn ontworpen. Want de aarde indien deze 1 meter uit zijn stand wordt gebracht via noord pool en zuidpool dan betekent dit dat de ene kant van de aarde verbrand de andere kant bevriest zo nauwkeurig werkt het. de omtrek van de aarde 32.000 km legt de aarde af om zijn as in 24 uur , globaal vliegen we rond met een snelheid van meer dan 1000 km per uur zonder het te merken . de balans tussen aantrekkingskracht , stand , afstand van de zon de baan is exact . zo goed dat het beter is dan welk horloge ook . de Nasa kijkt naar sterren en hemellichamen qua tijd in beter dan elk uurwerk.
de vraag is zoals iedere horloge een maker heeft , zo ook de natuur ? Ja ..de processen zijn zo ingewikkeld dat mensen die wetenschap studeren , en de zaken in de natuur kopieren een nobel prijs kunnen winnen.
Maar is een kopie meer dan het ontwerp ? Bewijst het origineel veel hogere intelligentie ? een mens kan een een mug doodslaan , van geen enkele waarde, maar geen mens bezit de kennis het terug tot leven te brengen.
Deze kennis gaat de mens boven de pet , dus toeval of evolutie is de grootste grap die de mens heeft verzonnen als excuus om afhankelijk te blijven.