Hoe komt het dat sommige fossielen gevonden zijn met voedsel ( andere dieren ) in hun mond?

Als dit proces heel langzaam zou zijn verlopen, en het miljoenen jaren heeft gekost voordat iets is gefossiliseerd, hoe kan het dan er tal van dit soort fosielen worden gevonden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik begrijp het ook niet. Volgens de redenatie van vraagsteller zouden er ook geen fossielen *zonder* andere dieren in hun mond kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vis kan toch niet oppeens met een andere vis in zijn mond fossileren....? Zo'n beest gaat toch eerst dood? Als zo'n beest maar 2 sec. de tijd had gehad had zijn voedsel wel eerst doorgeslikt of uitgespuugd uit reactie... toch? Zo beest dus van het ene moment op het andere dood zijn gegaan met zijn prooi nog in zijn mond. Een zeer snelle dood dus. Ik hoop dat jullie me een beetje snappen... Ben misschien wat vaag! ;)

Het beste antwoord

Beesten die fossileren zijn normalitair beesten die op plekken terecht komen waar nauwelijks micro-biologische activiteit is; Denk aan zuurstof arme modderbodems ed. Dus een beest dat sterft aan de vangst van een net te grote prooi, die in een dergelijke situatie afzinkt, kan fossileren.
Fossileren duurt wel lang, maar het stervern van de dieren staat hier los van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dieren die net aan het eten waren toen ze werden bedolven onder as uit een vulkaan, fossiliseerden na verloop van tijd.

Fossielen vormen zich bij afwezigheid van zuurstof. Onder een dikke laag as is vrijwel geen zuurstof, dus kunnen de organismen onder de as fossiliseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me nogal onwaarschijnlijk, omdat een vulkaan uitbarsting niet van het ene op andere moment plaats vindt. Het dier moet het voedsel voor die tijd door hebben geslikt of uit hebben gespuugd. Het beest moest dus plotseling zijn overvallen door iets, of inderdaad het geen wat degene zij die als eerste hier een reactie plaatste...
Er worden niet "tal van" dit soort fossielen gevonden. Althans, niet als je het ziet in vergelijking met het totaal aantal fossielen dat wordt gevonden.

Slechts een enorm klein percentage van alle fossielen was net bezig met het verorberen van een prooi toen de dood toesloeg.

Nu komen juist die gevallen extra in het nieuws. Ten eerste natuurlijk vanwege de nieuwswaarde: zo'n vondst heeft een hoger "voorpagina-gehalte" dan het zoveelst gewone fossiel.

Ten tweede omdat ook serieuze wetenschappers juist zulke fossielen extra aandacht geven. Dit is namelijk de enige manier om echt *bewijs* te krijgen van de voedselketen van lang geleden - zeg maar een 'heterdaadje'.

Maar goed, hoe kan dat dan? De jager moet heel snel zijn gestorven. Dat kan op een aantal manieren gebeuren.

Het meest voor de hand liggend is een natuurlijke catastrofe. Een modderlawine bijvoorbeeld - modderlawines komen zowel onderzees als op het land voor. Ook vulkaanuitbarstingen vallen in deze categorie. Dieren kunnen plotseling sterven door schokgolven, of door gloedwolken (pyroclastische stromen), zoals bijvoorbeeld in Pompeii is gebeurd.

Denk verder nog aan aardbevingen, blikseminslagen, omvallende bomen, lawines, steenlawines - genoeg mogelijkheden om plotseling en volkomen onverwacht te sterven.

Een andere manier is, wanneer een jager zijn prooi achtervolgt, en alleen nog maar op zijn prooi let. Daardoor kan hij zichzelf klemzwemmen (vis in rotsspleet) of klemrennen (dier in rotsspleet). De jager heeft dan net de prooi gevangen, kan vervolgens zelf nergens meer heen, en sterft. Zeker bij dieren die hun prooi niet meer kunnen uitkotsen, bijvoorbeeld vanwege de vorm van het kaakgewricht of vanwege de naar binnen gerichte stand van de tanden, kan de prooi alleen nog maar naar binnen - of blijven zitten.

Sommige dieren kunnen niet achteruit lopen of zwemmen. Als zo'n dier tijdens de jacht in een smalle grot terechtkomt, is de jager ten dode opgeschreven.

Tot slot is er nog de mogelijkheid dat de prooi bijvoorbeeld een giftige staartstekel heeft. Eet de jager de prooi op, dan wordt het gif in de maag onschadelijk gemaakt. Gaat er iets mis bij het opeten, dan kan de prooi nog net een steek geven - waarop de jager enkele seconden later sterft.

Je ziet, mogelijkheden te over waarop dit kan gebeuren. Feit blijft, dat het - logischerwijs - slechts een zeer gering percentage van alle fossielen betreft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat om in de mond. Tijdens een modderlawine hoor je misschien 15 seconde van te voren, en het heeft dan geen zin meer om weg te rennen, maar dan laat een dier zijn prooi toch los, om overlevingskans te vergroten.
En bij vulkaan is het al helemaal onlogisch. Tijdens extreem gedonder is je eigen veiligheid je eerste prioriteit, voedsel het tweede.
als je dat kunt verklaren dan krijg je van mij een plus!
Want verder is het een heel goed antwoord!