Wie weet wat voor rups dit is?

Ik zag een grote dikke rups, ongeveer 8 cm. Zijn achterkant was een stuk dikker, zijn hoofdgedeelte smal. Vanaf de achterkant 'keken twee grote ogen mij aan'. Ik dacht even dat het een pootloos salamandertje was ofzo.
Maar het bleek dus de achterkant te zijn, met 'getekende' ogen op zijn vel. Ik meen dat de ogen blauw/wit waren, maar dat weet ik niet meer zeker. De rups zelf was egaal donkerbruin. Jammer genoeg heb ik geen foto kunnen maken. Ook heb ik deze rups niet op internet kunnen vinden. Ik vermoed dat het een of andere pijlstaart is. Maar welke?
De grond waarop ik hem vond is vochtige bosgrond in een bronnengebied.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij had trouwens geen 'pijltje' op de achterkant.

Toegevoegd na 2 uur:
Superbedankt Stippel en Hippo. Dankzij jullie weet ik nu zeker dat het inderdaad een Avondrood is. Of het de grote of kleine is, is lastig te zeggen. Ik heb geen stekel gezien en heb hem inderdaad in het walstro gevonden (waardplant van de kleine), maar het was niet in een duingebied of open zandgebied. De waardplant van de grote is het wilgenroosje en dat stond daar ook.
Daarom ben ik meer geneigd te denken dat het de grote was.
Hee, ik ga maar niet kiezen tussen jullie omdat jullie ongeveer gelijktijdig met het antwoord kwamen. Daarom alleen een + maar omdat ik zo blij ben dat ik het weet ook een x

p.s. foto is rups Groot Avondrood

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.9K

Antwoorden (2)

Is het de rups van de Avondrood? De afbeelding is van de Groot Avondrood, als hij geen 'staartje' had is hij van de Klein Avondrood en heb je een hele zeldzame rups gezien.

Omdat de rups een aantal keer vervelt, verandert hij ook van gedaante. Hij komt ook in fel groen voor. Op de onderstaande website vind je meer foto's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eerste idee: een rups van het groot avondrood, zie: http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=408&vq=groot%20avondrood
Als dat 'm niet is, kun je zelf zoeken via: http://www.vlindernet.nl/rupszoeken.php

Ik ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks, zie mijn reactie hierboven