Hoe komen de zaadetende vogels, b.v. de mus, buiten de herfst aan hun zaden ?

In de herfst is er zaad in overvloed, maar na de winter is al dat zaad inmiddels uitgelopen tot jonge plantjes.

Wanneer ik om mij heen kijk in de lente en het begin van de zomer zie ik weinig eetbaar zaad. Waar leven de zaadetende vogels dan van ?

Zien zij meer dan ik en is er toch volop zaad te vinden, of schakelen ze ook wel over op b.v. insecten ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Reddie
9 jaar geleden
Ik zie ze ook spinnetjes uit de richels in de kozijnen pikken.
En mieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De term zaadetend betekent niet dat ze alleen maar zaden eten. Mensen bedenken namen zoals herbivoor, carnivoor enzo, maar dieren houden zich er vrijwel nooit aan.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik zie goudvinken vaak knoppen VAN de bomen eten... ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goudvinken eten niet alleen knoppen, maar eten vaak de zaadjes van verdroogde braambessen en wilde frambozen. Ook heb ik er al eens zien pellen aan het zaad van brandnetels.
In de winter zij er ook zaden, maar het ligt op de grond, en zal pas ontkiemen in het voorjaar. het voordeel is dat er tijdens de winter minder vogel zijn door het wegtrekken, en in die maanden moeten er geen jongen worden grootgebracht. Het feit is wel dat een zeer groot aantal van onze vogel tijdens die periode sterft. Als dit niet zou gebeuren zou de vogelpopulatie ieder jaar enorm toenemen.

Het beste antwoord

Volwassen huismussen zijn graan- en onkruidzadeneters en passen zich gemakkelijk aan aan wat beschikbaar is. Granen als haver, tarwe en gerst hebben de voorkeur.

Ook eten huismussen groenten, in de vorm van bladeren van diverse planten en gele krokus; en fruit zoals appels en abrikozen. Jonge huismussen worden door de ouders vooral gevoerd met insecten zoals vliegen en muggen.

Zo zingen ze het het hele jaar dus uit

Toegevoegd na 3 minuten:
In de zomer eten ze ook wel kevers spinnetjes bladluizen, rupsen en insectenlarven. Ze eten verder ook frites, brood en alles wat de mens zoal weggooit.