hebben amandelen (keel) een functei?

gewoon nieuwschierig (een weddeschap)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NieuwsGierig. Gierig naar nieuws. :)

Antwoorden (3)

De amandelen zijn een onderdeel van het lymfkliersysteem. Dit systeem in ons lichaam is erg uitgebreid en bestrijdt infecties. Op een paar plaatsen is het lymfklierweefsel verdikt in de neus-keelholte, in de keel en achter op de tong.

Amandelen hebben dus wel degelijk een functie. Weddenschap gewonnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De keelamandelen hebben net als de neusamandelen en de tongamandelen een functie bij de afweer. Ze helpen met name bij het voorkomen van keelaandoeningen en aandoeningen van de bovenste luchtwegen..
fremar
12 jaar geleden
Als poortwachters herkennen ze ziektekiemen al als ze in de mond komen via het lymphesysteem
Ze zijn helaas dan ook vaak het eerst aan de beurt als het mis gaat.
hele volkstammen kinderen (waaronder ik zelf destijds) zijn ontdaan van de amandelen toen men dit nog niet door had.
gelukkig laat men deze nuttige organen nu wel zitten en wordt evt. antibiotica gebruikt als ze ontstoken zijn.
Ze worden al ze teveel last geven nog wel eens weggehaald maar dat gebeurt vrij zelden.