Normaal gesproken krijg je kippenvel bij kou (een reflex die bij dieren voor isolatie van de lichaamswarmte zorgt) of heftige emoties (waarbij de vrijgekomen adrenaline de spiertjes die aan je lichaamshaar vastzitten laat samentrekken). Maar bij sommige mensen ontstaat deze kippenvelreflex als ze niezen.

Een mogelijke verklaring is dat hun hersenen een ‘vals alarm’ over een te lage lichaamstemperatuur doorgeven. Doordat er tijdens een nies namelijk lucht met honderden kilometers per uur langs de bloedvaatjes in je neus wordt geblazen, zou het kunnen dat je bloed daar iets afkoelt.

Een andere verklaring kan een plotselinge adrenaline-piek zijn, veroorzaakt door de schok van de nies. Bij sommige mensen zorgt dit voor kippenvel. Keiharde bewijzen voor beide verklaringen zijn er echter niet.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In ieder geval die eerste verklaring lijkt me onzin.
De lucht die met honderden km/h langs de bloedvaatjes in je neus stroomt, heeft daarvóór in zeer nauw contact gestaan met de bloedvaatjes in je longen. Die lucht is dus ± 37°, zal niet of hoogstens verwaarloosbaar kouder zijn dan die neusbloedvaatjes en die dus niet of verwaarloosbaar afkoelen. En hoewel je vóór zo'n nies meestal snel en diep inademt, is het contact met die longbloedvaatjes zo "innig" dat de uitgeniesde lucht al heel behoorlijk op temperatuur zal zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind die eerste verklaring wel plausibel. Lucht die zich verplaats lijkt steeds koeling te geven. Steek je arm maar eens door het autoraam uit een snel rijdende auto, op een warme dag. Persoonlijk krijg ik al kippenvel, als ik op mijn arm blaas.
Een +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wacht (dat wordt dus op z'n vroegst volgende zomer) op een dag dat het buiten warmer is dan 37 graden en steek je arm dan nog eens door het autoraam. Dan is er echt geen afkoeling!