Hoe kan het dat er in Nieuw-Zeeland minder gevaarlijke dieren leven dan in Australië?

Bijvoorbeeld minder haaienbeten, kwallen, krokodillen etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
10K

Het beste antwoord

Nieuw Zeeland kent helemaal geen predatoren, dus niet te vergelijken met Australie. De klimaatszone is niet zo gunstig voor slangen. In Nieuw Zeeland kwamen ook geen zoogdieren voor. De zeetemperatuur is zeg maar te vergelijken met West Europa. Er kwam een erg grote adelaar voor, Haast Eagle, dat was zo een beetje het meest gevaarlijke dier op het land.
Australie kent erg veel gifslangen, dat is min of meer toeval, de slangen die het continent wisten te bereiken waren toevallig gifslangen, waardoor de nakomelinger ervan ook weer gifslangen waren. De Australische toppredator, de tasmaanse buidelwolf is een erg bekend voorbeeld van convergente evolutie. Hij lijkt op het oog erg veel op een wolf, maar is er verder nauwelijks aan verwant. Dit dier is jammer genoeg uitgeroeid, evenals de grote Moa's op Nieuw Zeeland die de aankomst van de Maori niet lang hebben overleefd.

De bevolking van geisoleerde eilanden is meestal nogal beperkt door wat er toevallig aanspoelt. Vaak zie je alleen brakwatervissen, vogels. De vogels komen vaak aangevlogen, maar soms worden hun nakomelingen steeds slechter in vliegen (de graag vliegende vogels overleven de tocht over uitgestrekte stukken oceaan niet, alleen de luie vogels blijven lekker bij het eiland plakken en worden geleidelijk steeds slechter in vliegen. Ook de afwezigheid van predatoren maakt vliegen zinloos. Zo zie je pinguins alleen op eilanden waar geen roofdieren komen. Hier op het noordelijk halfrond is hun plaats ingenomen door zeekoeten en papegaaienduikers die nog wel redelijk kunnen vliegen, zodat ze op moeilijk bereikbare plekken kunnen gaan broeden.

De eilandtheorie (Wilson en Mac Arthur) is een belangrijke theorie in de evolutionaire theorie overigens. Er is veel onderzoek gedaan naar de afstand van het eiland tot het vaste land en de snelheid waarmee de eilanden bevolkt worden. Veel publikaties gaan over de Hawai groep, de Galapagoseilanden, Anak Krakatoa, Surtsey (bij IJsland).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de kustlijn van Nieuw-Zeeland veel korter is dan van Australie.
Reddie