Ja, dat kan. Je kunt blind worden van een oogzenuw die niet werkt, dan is er niets mis met je oog, je ziet aan die persoon ook niet dat hij of zij blind is, maar is de oogzenuw, die achter het oog zit het probleem, dat de blindheid veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goed geantwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt marija :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord is geheel uit eigen ervaring. Ik ben aan 1 oog blind geboren, het andere is door een vernielde oogzenuw ook blind geworden, ik ben ondertussen meer mensen tegengekomen, die ook blind zijn door een afwijking of beschadiging aan de oogzenuw, het komt vaker voor dan je denkt.

Andere antwoorden (2)

Ja, er bestaat zogeheten schorsblindheid. Dan werkt het gedeelte van de hersenschors waar de visuele prikkels worden verwerkt niet (meer).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zien doe je met je hersenen, niet met je ogen. Je oog vangt slechts prikkels op, die via de oogzenuw naar de thalamus gaan. In de hersenen worden deze prikkels omgezet tot ons eigenlijke zien. Net zoals je oor geluidsgolven opvangt en deze prikkels vervoert naar de hersenen, gebeurt dit ook bij je oog.

Ten gevolge van een zwaar hersenletsel kan het dus zijn dat dit gebied in de hersenen beschadigd is, waardoor de prikkels niet meer worden omgezet en je dus niks meer ziet. Dit gebeurt echter zelden, de thalamus is één van de oudste hersenkernen en dus zeker niet kwetsbaar. Hersenbeschadigingen zullen eerder leiden tot verschijnselen als synesthesie en dergelijke.

Ook kan er iets mis zijn met de verbinding tussen de ogen en de hersenen, de zenuw dus...