Is (het gedrag van) de maribomba vergelijkbaar met de bij, de wesp of de hommel?

De maribomba lijkt fysiek op de Europese wesp, maar komt volgens het internet nauwelijks op onze terrasjes en zoetigheid af, waardoor hij qua gedrag meer overeenkomt met de hommel of de bij.

Ook schijnt de maribomba, evenals de hommel en de bij, zelden of nooit te steken, maar wordt hij wel agressief wanneer je in de aanvliegroute van het nest staat. In dat opzicht lijkt hij dus weer meer op de wesp en de bij, en totaal niet op de hommel.

Kortom: met welk van de drie bovengenoemde insecten is de maribomba het beste te vergelijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Het beste antwoord

Zijn gedrag komt het meest overeen met de hommel. Het is een onschuldig beestje, zo lang je uit de buurt van z'n nest blijft. Hij vliegt vrij sloom en zal nooit op je cola'tje landen.

Maar dat nest dus he... Blijf er uit de buurt!
Net zoals met wespensteken kun je ook van maribomba's een behoorlijke allergische reactie krijgen, weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had al zo'n vermoeden dat het de hommel zou zijn. Grappig, gezien het officieel familie is van de wesp, als ik me niet vergis. Woon je op de Antillen, trouwens?
Ik was namelijk informatie aan het lezen over de flora en fauna op de Antillen, en toen kwam ik dit beestje tegen. Het schijnt ook de enige wespensoort op de betreffende eilanden te zijn. Stippel, bedankt voor je antwoord!