Goudvissen kennen wel een soort slaap, mar kunnen b.v. hun ogen niet dicht doen of zo.
Ze zoeken als ze ' slapen' een rustig, veilig en vaak beschermd plekje op en ' hangen' maar een beetje in het water, vaak iets schuin omhoog.
Ook hun ademhaling wordt nu minder en ze bewegen niet meer.
Indien je ze nu zal storen, zie je ze duidelijk schrikken en duurt het even voordat ze zich weer normaal gedragen, te zien aan de interesse aan hun omgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo zie je dat het belangrijk is om ze een steen of wat beplanting te geven. Bedankt voor de info!
Ze blijven gewoon "zwemmen" en verstoppen zich achter iets, hun kleur wordt wat valer en aangzezien ze geen oogleden hebben, lijkt het of als ze nooit slapen, maar ze doen het wel:

http://www.goldfishcareinformation.com/2007/10/do-goldfish-sleep.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het woordenboek staat dat slapen 'rusten met je ogen dicht' betekent. (Goud)Vissen kunnen hun ogen niet dichtdoen want ze hebben geen oogleden (behalve haaien dan). Slapen voor vissen betekent dus iets anders dan voor mensen.

Vissen rusten wel, ze denken dan gewoon nergens aan en ze doen niets. Je kunt het vergelijken met de manier waarop wij dagdromen. Sommige rustende vissen drijven gewoon op een plek, anderen begraven zichzelf in de modder of in het koraal en er zijn zelfs vissen die een nestje bouwen en daar lekker inkruipen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"ze denken dan gewoon nergens aan" Waar denken ze dan aan als ze niet slapen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is mij ook een raadsel. Deze info komt van Willem Wever. Maar ik kan me bedenken dat als (aquarium)vissen al denken, ze zich afvragen wanneer het water is wordt ververst, wanneer die hand weer boven de bak verschijnt om vermalen en gedroogde soortgenoten uit te strooien. Aan het verzetje van de dag dus, etenstijd.