Kan je van een tumor (géén kanker!!) koorts krijgen? Zo ja, hoe werkt dat dan?

Als ik er op google, kom ik alleen maar op maligne tumoren (kanker). En tja, daar zoek ik niet naar. Ik moet weten of je koorts kan krijgen bij een beligne tumor.
En zo ja... waarom dan? Hoe zit dat dan in je lichaam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar zit de tumor? zit hij in de hersenen dan kan dat een oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet in de hersenen, het gaat meer om algemeen. In het boek staat wel een voorbeeld: tumer in/van de zwezerik(?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de zwezerik is genoeg over te vinden
Het 'koorts' verhaal kan ik niet plaatsen succes ermee
het is trouwens een benigne tumor

Het beste antwoord

Dit hangt er puur vanaf of je tumor een immuungevoelige tumor is. Veruit het grootste deel van de tumoren zijn immuunresistent en kunnen dus niet door het lichaam herkent worden als "fout". Hier zal dus dan ook geen infectie en koorts optreden.

In zeldzame gevallen komt het echter voor dat een tumor immuunreceptief is. In dit geval is jouw lichaam in staat om de tumor op te sporen en aan te vallen door een immuunreactie. Dit kan wel degelijk koorts veroorzaken.

Of dit nou een benigne of maligne tumor betreft, doet er dan niet toe. (het enige verschil tussen maligne en benigne is het stadium van de tumor en de mate van risico op uitzaaiingen)

Dat de meeste tumoren geen immuunreactie opwekken (en dus onzichtbaar blijven voor je lichaam) komt doordat in een tumor verschillende mutaties in het DNA zijn opgetreden. Daardoor zal al vrij snel de eiwitexpressie van membraaneiwitten (waar je immuunsysteem op reageert) stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koorts krijg je omdat de temperatuur hoger afgeregeld wordt om de ontsteking oid te lijf te gaan... Heb je een tumor dan zou dat je immuunsysteem kunnen triggeren de temperatuur omhoog bij te stellen teneinde het lichaam te ondersteunen in zijn gevecht tegen de ontsteking... Of het dan een benigne of een maligne tumor is maakt dan niet uit...

Maar je arts die weet het beslist beter dan ik, zoek die maar eens op...