Blijven er geen etensresten in de slokdarm achter?

Bijvoorbeeld kleine kruimeltjes of weet ik veel een klein stukje visgraat desnoods. Iets hards.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

In principe niet maar een graatje zou even kunnen blijven hangen maar dat voel je. De wand is zo gemaakt dat er geen kruimeltjes blijven hangen, de slokdarmspieren vervoeren alles naar de maag.

Er is wel een aandoening waar etensresten in een soort 'zakje' blijven zitten: "Een uitstulping van de wand van de slokdarm, een Zenker divertikel, komt vooral voor bij mensen van veertig jaar of ouder. Door een zwakke plek in de spierwand van de slokdarm, rekt het slijmvlies steeds verder uit en vormt zo een zakje waarin etensresten kunnen achterblijven. De uitstulping ontstaat vrijwel altijd bij de overgang van de keel naar de slokdarm. Slikklachten, eten dat omhoog komt, een brokgevoel in de keel en een slechte adem zijn veel voorkomende klachten."

Een andere aandoening is achalasie: Achalasie is een bewegingsstoornis van de slokdarm. Deze bewegingsstoornis wordt veroorzaakt door een verminderde zenuwvoorziening. Bij achalasie is de zenuwvoorziening in het onderste deel van de slokdarm verminderd. De bewegingen van de spieren in de slokdarmwand zijn in dat deel ook verminderd. Dit heeft tot gevolg dat het sluitspiertje tussen de slokdarm en de maag niet goed kan ontspannen. Het sluitspiertje kan door deze verkramping niet goed meer openen. Voedsel kan niet goed door de slokdarm heen en gaat zich ophopen boven het sluitspiertje. Hierdoor gaat de onderkant van de slokdarm uitzetten. Dit heeft tot gevolg dat nog meer voedsel zich op kan gaan hopen in de uitgezette slokdarm.
Achalasie is een vrij zeldzame aandoening. De klachten ontstaan meestal tussen het 20ste en 40ste levensjaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal Pelle! + Ik heb ooit meegemaakt dat ik een scherp stukje schil van een pistache per ongeluk doorslikte, die aan de wand van mijn slokdarm bleef haken. Buitengewoon vervelend!!
Uiteindelijk moest ik naar een ziekenhuis om met behulp van een endoscoop het stukje weg te laten halen. Het was absoluut geen prettige ervaring.