bestaat er een giftige aap?

bestaan er apen die een giftige stof kunnen afscheiden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (5)

Nee, er bestaan geen gifitige apen. Ik neem aan dat je apen bedoelt met gifklieren.

Ik meen dat het in alle primaten afwezig is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Gifklieren vind je wel terug bij sommige reptielen en spinnen.

Toegevoegd na 7 minuten:
En in sommige vissen (zoals Pietermannen).

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb nog even nagekeken wat er bekend is over de evolutie van gifklieren. Volgens Freek Vonk zijn gifklieren bij de gemeenschappelijke voorouder van slangen, anguïmorfen en leguaanachtigen ontstaan vanuit de speekselklieren in onderkaak en bovenkaak.

De primaten hebben een hele andere evolutionaire ontwikkeling doorgemaakt, zonder de ontwikkeling van gifklieren.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik dacht aan gifklieren in de kaken, maar een van de antwoorden geeft een halfaap aan met gifklieren in de ellboog. Dus toch een giftige aap. Weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Giftig, in de zin zoals slangen giftig zijn, nee.
Maar apenbeten zijn uiterst gevaarlijk door voor de mens besmettelijke ziekten die bij apen bijna altijd aanwezig zijn.
Apenbeten zijn geen pretje.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Au,dat ziet er akelig uit antwoordman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, blijft net zo gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als hondenbeten ; lelijke wonden en veel bacterien = drama. Overigens schijnen mensenbeten nog zo ongeveer het ergst te zijn.
Volgens mij is er een gibbonachtige aap die een giftige beet heeft.
Het is echter lang geleden(40jaar) dat ik dit gehoord heb van een dierenverzorger uit een dierentuin die vroeger in Norg zat.
Graag verneem ook ik of dat zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige (bekende) giftige primaat is de plompe lori. In het nederlands is er weinig over te vinden, maar met de engelse naam kom je een stuk verder (slow loris).
Deze beestje hebben een gifklier in hun elleboog. Voor ze bijten likken ze aan deze klier en bijten zo het gif in hun slachtoffer. (zie bronnen)
En ik zie wel hoe mensen dit (schattige) beestje als aap aan zouden kunnen zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Geen primaat maar een zoogdier is dit beestje. Klein foutje,

Toegevoegd na 2 minuten:
Pff ik ben lekker bezig, het is allebei goed. Het is namelijk een halfaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, apen die gif afscheiden, die bestaan niet. Daar hebben ze gifklieren voor nodig.
Wel kun je een kwaaie aap tegenkomen. In die context moet je het giftig meer zien. Giftig kan een ander woord voor kwaad zijn.