Waarom hoor de uilen altijd in de herfst oehoe roepen ?

Het is me opgevallen, dat je in de zomer uilen ziet, maar in de herfst zie je ze niet meer, maar hoor je ze vooral vaak, en zitten ze altijd in het bos.
Terwijl ze in de zomer gewoon zichtbaar op een weiland paaltje zitten langs de weg.
Ik heb ook deze zomer een nestelend paartje steenuilen gezien,maar rond eind augustus waren ze verdwenen.
Nu hoor ik weer overal uilen oehoe roepen, waarom doen ze dat altijd in de herfst ?
Ze hoeven geen partner te zoeken, want het broedseizoen is al voorbij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11.9K

Het beste antwoord

Bosuilen beginnen eind augustus al aan de vestiging van hun territorium. De mannetjes proberen door het roepen een vrouwtje te lokken. De vrouwtjes reageren eerst nog niet, je hoort alleen de mannetjes: de bekende "bibberende" uilenroep: hoehoehoehoe. Pas weken later gaan de vrouwtjes antwoorden, met een langgerekte, hoge toon.
De paarvorming vindt in de herfst plaats en de bosuilen gaan vaak al in januari broeden. Als holenbroeder zijn ze niet zo afhankelijk van de buitentemperatuur.

‘s Avonds als de uilen actief worden begint het mannetje te roepen om het territorium af te bakenen. ‘s Nachts jagen ze en zijn ze meestal stil omdat ze anders hun prooi zouden alarmeren. Maar in de baltsperiode roepen ze vaak wel de gehele nacht door. Tegen de morgen beginnen de mannetjes opnieuw te roepen om het territorium af te bakenen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb net volgens mij dan een mannetje gehoord, die doet 3 x oehoe achter elkaar, met een kleine tussenpauze tussen de tweede en de laatste, oehoeoehoe....oehoeeeee, en de laatste oehoe duurt langer.
Alleen was dit mannetje volgens mij een beetje schor, want de eerste oehoe kwam er nogal schor uit hahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn dus allemaal bosuilen die je nu hoort, ja tuurlijk,ik hoor ze ook in het bos hahaha, zijn er ook nog andere uilen in nederland die dat nu doen ?
Want ik heb volgens mij wel 2 verschillende oehoe's gehoord, en niet van de zelfde soort, een mannetje en vrouwtje bv, maar een andere soort volgens mij.

Andere antwoorden (1)

Dat doen ze om zich voor te bereiden op het broedseizoen. Waarschijnlijk vinden ze het te vroeg om in de zomer al weer te beginnen..
De bron is misschien een beetje kinderachtig, maar het beantwoord wel je vraag.