Waar wordt hemoglobine aangemaakt?

Word het gemaakt in een bepaalde klier ofso? Of zit het al kant en klaar op de rode bloedcellen als die gemaakt worden? Zo niet hoe komt die hemoglobine dan op de rode bloedcellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
7K

Antwoorden (4)

Wordt gewoon in het bloed aangemaakt met behulp van o.a. de longen voor zuurstof:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemoglobine
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hemoglobine wordt samen met de rode bloedcellen aangemaakt in het beenmerg.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het zit niet OP de rode bloedcellen, maar ERIN. Het hemoglobine is een eiwit met een ijzer kern, dat de eigenschap heeft om zuurstof te binden. Dat doet het dus ook in de longen. Daar zijn de bloedvaatjes zo dun, en de blaasjes van de longen zo klein en dun, dat het zuurstof heel makkelijk kan worden opgenomen.
In de weefsels wordt het zuurstof afgegeven, omdat onder de plaatselijke omstandigheden, het zuurstof niet meer zo goed bindt aan het hemoglobine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hemoglobine is een complex van vier eiwitten bij elkaar en vier heemgroepen. De heemgroepen bevatten ijzeratomen die ervoor zorgen dat het hele complex (het hemoglobine) zuurstof kan binden en vervoeren.

Hemoglobine wordt in twee grote stappen gemaakt. De vier eiwitten (de globinen) worden door de nog onrijpe rode bloedcel (de pro-erythroblast en de latere reticulocyt) gemaakt in het cytoplasma van de cel. De heemgroepen worden in de mitochondriën gemaakt. De heemgroepen en de globinen komen vervolgens samen om de vele hemoglobine-moleculen te vormen.

Naar mate een menselijke reticulocyt steeds meer volwassen wordt verliest het zijn celkern en mitochondriën waardoor productie van nieuwe globinen en heemgroepen stopt. Vervolgens komt het als een erythrocyt (volwassen rode bloedcel) in de bloedbaan terecht om zijn functie uit te oefenen als zuurstoftransporter. Dat doet hij voor ongeveer 120 dagen. Daarna gaat hij dood en wordt hij vervangen door een nieuwe rode bloedcel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rode bloedcellen (erythrocyten) bevatten het hemoglobine dat onmisbaar is voor het transport van zuurstof en koolzuurgas.
Dankzij de aanwezigheid van het hemoglobine kan het bloed chemisch ruim 40 maal zoveel zuurstof binden dan het fysisch zou kunnen oplossen.
De levensduur van erythrocyten is echter beperkt (zij bezitten geen celkern), namelijk ongeveer 120 dagen. Daarom is het noodzakelijk dat erythrocyten continu worden aangemaakt. Dit gebeurt in het beenmerg uit de stamcellen (waaruit ook de andere bloedcellen ontstaan).
Na een aantal tussenstadia in het beenmerg gaat de kern van de cel verloren en komt de rijpe erythrocyt
in het bloed terecht.

Overgenomen uit onderstaande link, waarin nog meer informatie staat.