waar komen zilvervisjes vandaan?

ik leef al 70 jaar maar ik zie ze dit jaar voor het eerst.
mijn zoon zei tegen mij dat het ernstig kan zijn met deze zilvervisjes. wat een rare naam is dat eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.6K

Het beste antwoord

Een zilvervisje of suikergast (Lepisma saccharina) is zilverig als je de kans krijgt 'm rustig te bekijken. Vandaar de naam. Ze leven op donkere, koele en vochtige plekken zoals kelders en badkamers, en ze eten het liefst organische dingen waar suikers inzitten (dus ook stijfsel achter het behang en in boekruggen).

Daarnaast heb je het ovenvisje (Thermobia domestica) dat vroeger in bakkerijen voorkwam (heeft veel warmte nodig maar als zo'n plek schoon is kan ie er niet leven).

En je hebt het papiervisje (Ctenolepisma longicaudatum), die eten papier, vezels, cellulose en textiel, afgelegde huidjes en soms elkaar.

Papiervisjes maar ook zilvervisjes kunnen flinke schade aanrichten in boeken (vooral oude boeken wegens de gebruikte materialen), papieren kunst, postzegelalbums en dergelijke.

Als je de beestjes zag in bijvoorbeeld een koele gang, is de kans het grootst dat het zilvervisjes zijn.
Zorgen dat de plek waar je ze zag iets warmer en minder vochtig wordt (ventileren) kan helpen.
Als het er ineens heel veel zijn, kun je 's avonds halve, uitgeholde aardappels neerleggen, daar gaan ze in zitten, en dan 's ochtends de aardappels op de composthoop gooien of in de vuilnisbak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ze komen meestal voor op plekken waar het erg vochtig is,
in ons oude huis hadden wij ze vaak in de badkamer.
ze leven graag op vochtige plekken

Toegevoegd na 2 minuten:
De insecten komen vaak het huis binnen door mee te liften met voedsel, verhuisdozen, meubilair, oude boeken, papier en oude kleding.
13 jaar geleden
Zilvervisjes kunnen in huis komen via levensmiddelen maar ook op papier wat verlijmd is met lijm op zetmeelbasis.
De beestjes zijn tamelijk onschuldig tenzij ze in grote hoeveelheden aanwezig zijn.
Meestal is goede ventilatie als het weer wat droger is afdoende om er weer van af te geraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zilvervisje (Lepisma saccharina) is kosmopoliet en cultuurvolger. In streken met een gematigd klimaat is het uitsluitend te vinden in gebouwen, vooral op vochtige plekken. Heeft een nachtelijke levenswijze. Voedt zich met allerlei organisch afval en zetmeelhoudend voedsel. Richt ook bij massaal optreden nauwelijks schade aan.

Toegevoegd na 12 minuten:
De diertjes dragen aan de kop twee lange antennen en aan het achterlijf drie lange staartdraden. Ze danken hun 'glibberigheid' aan een bekleding van fijne schubbetjes die gemakkelijk loslaten als ze worden vastgepakt.
Daar komt de benaming zilvervisjes dus vandaan. Maar dat is eigenlijk geen goede naam, je kunt ze eigenlijk beter franjestaarten noemen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal eens. Ze zitten dus vooral in en aan de kartonnen verpakkingen in de voorraadkast. Ze kunnen geen kwaad.
Ze komen uit de donkere gaatjes en plekjes vandaan. En daar vluchten ze ook weer naartoe als je ze ziet.

Vaak zie je ze als je het licht aan doet vanuit het donker. Want dan komen ze uit hun holletje. In de nacht zijn ze actief in de ruimten waar je ze overdag nooit ziet.

Ik ga je niet vertellen hoe het zit met de baby's en de ooievaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zilvervisjes (- inderdaad: een heeel rare naam!!) kunnen wel bijna 2 cm lang worden. Ze komen uit een eitje, net zoals de meeste insecten. Ik wilde er nog aan toevoegen dat er en DONKERE variant is, en die heet ovenvisje (Thermobia domestica), helemaal dezelfde familie, maar deze heeft dan dus een donkere kleur.
Zilvervisjes (en hun familie) eten overigens ook papier. Ik heb zelf daar in een vorige woning enorm last van gehad met grote gaten die dan in het papier leken te zijn gevallen. Het is maar een waarschuwing!
Ze komen hier voor in dezelfde niche als de kakkerlak in warmere regionen.
Ik heb er ooit als proef een aantal gevangen om te zien of ik ze met vlooienpoeder (dat ter bestrijding van vlooien bij katten in dit geval moest worden toegepast) ook effectief te lijf kon gaan. Ik had er 4 in de ene groep en 4 in de andere niet behandelde groep. Van de 4 in de groep die met (anti-)vlooienpoeder in contact waren gekomen was de mortaliteit 100%, ofwel: geen enkele overleefde het, terwijl alle exemplaren in de controle-groep na 2 dagen nog leefden. Ik denk wel dat de vlooienpoeder dus een werkzame stof is tegen zilvervisjes.
Overigens worden ze nooit volledig uitgeroeid, want ze zitten altijd wel ergens waar je er niet bij kunt, of er staan nog wel ergens eitjes klaar... Maar met die hitte van de afgelopen tijd worden ze, net als andere insecten, veel actiever. Dat geldt ook voor de vorming van nageslacht.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.