Is er een verschil in hoeveelheid CO2 wat je uitademt in ruste of bij inspanning?

Ik dacht dat als je gewoon uitademt daar ongeveer 15% CO2 bij zit. Maar stijgt dat percentage als je je gaat inspannen? Zo ja hoe komt dat?

Toegevoegd na 33 minuten:
En is die uitstoot gerelateerd aan het saldo van in en uitgeademde zuurstof?

Toegevoegd na 49 minuten:
Het gaat mij dus om de vraag of er een relatieve toename is.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
SimonV
8 jaar geleden
Per dag stoot je gemiddeld zo’n 1 kilo CO2 uit. Als je meer inspanning gaat leveren, gebruik je meer zuurstof en produceer je dus meer CO2.
De uitstoot is dus gerelateerd aan het saldo van in- en uitgeademde zuurstof. Uitgebreider:
Tijdens sporten ga je vaak eerst dieper en daarna sneller ademen. Waar je in rust ongeveer tot zes liter lucht per minuut inademt, kan deze hoeveelheid lucht die je inademt tijdens zware inspanning vervijfentwintigvoudigen. Tijdens inspanning kan er wel 150 liter lucht worden ingeademd. De hoeveelheid lucht die tijdens inspanning wordt ingeademd, wordt nauwkeurig afgestemd op de hoeveelheid zuurstof die de actieve spieren nodig hebben. Wanneer de spieren sneller en krachtiger moeten samentrekken, wat tijdens intensief sporten het geval is, hebben zij ook meer zuurstof nodig om brandstoffen mee te verbranden. Bij deze verbranding komt namelijk energie vrij die de spier gebruikt om samen te trekken. Bij deze verbranding komt ook koolstofdioxide vrij die de spier afgeeft aan het bloed. Het bloed levert zuurstof aan de actieve spieren en haalt koolstofdioxide op. In de longen wordt het bloed verzadigd met zuurstof en geeft het bloed koolstofdioxide af. Zoals het antwoord aangeeft, adem je sneller in en uit als je meer inspanning levert. Dan adem je relatief minder CO2 uit.

Het beste antwoord

Ik heb het toevallig net gehad en als je meer inspanning levert, adem je over het algemeen sneller in en uit. In dit geval adem je minder co2 uit bij meer inspanning, omdat er minder diffusie optreedt, omdat er minder tijd is om dit te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Daar had ik niet aan gedacht, klinkt plausibel!
Plus.
erotisi
8 jaar geleden
Wat bedoel je met diffusie?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Diffusie houdt in dit geval in dat de co2 uit je bloed gaat en de o2 in je bloed wordt opgenomen. Dit vind plaats in je longen.