Wat is het verschil tussen de alaskawolf en de poolwolf?

Beide soorten zijn een ondersoort van de canus lupus, namelijk de canus lupus tendrarum en canus lupus arctos.
Toch komt een groot deel van het verspreidingsgebied overeen (op het bovenste gedeelte van groenland na).

Weet iemand het verschil tussen de soorten, in uiterlijk en gedrag?
En misschien nog interessanter, hoe kan het dat er 2 ondersoorten zijn ontstaan die zo op elkaar lijken in het zelfde gebied, waar naar ik denk geen natuurlijke scheiding tussen de populaties is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt de Darwin vinken. Daar zat een natuurlijke scheiding tussen, het waren namelijk verschillende populaties op eilanden.
Komen ze later bij elkaar, ja dan is het logisch. Maar dat is bij deze wolven niet het geval, ze eten ongeveer het zelfde en er is naar mijn weten geen scheidingslijn tussen beide ondersoorten. Je kunt het bij het rechte eind hebben hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik kom er maar niet achter wat tot er toe heeft geleid dat er 2 ondersoorten zijn ontstaan. Kruisen moeten heel makkelijk zijn als ik het zo lees allemaal, waardoor het met gemak 1 ondersoort zou kunnen worden. Waarom is dat niet? dat vraag ik mij af.

Antwoorden (1)

Ik kan er wel wat gissingen naar doen. Het ontstaan van de twee soorten lijkt me analoog aan het ontstaan van de ijsbeer uit bruine beren die tijdens de ijstijd geisoleerd werden van de bruine beer populaties op het land en overleefden door bij het zeeijs op zeehonden en aas te jagen. Waarschijnlijk is bij de wolven hetzelfde gebeurd, maar is de isolatie wat minder uitgesproken geweest.

Het vermengen van poolwolf en grijze wolf wordt op een gegeven moment moeilijk doordat beide ondersoorten zo gespecialiseerd zijn in hun gedrag dat een poolwolf zich moeilijk kan handhaven in een roedel grijze wolven en andersom. Dit soort hypotheses zijn geopperd om te verklaren dat de minderheid het slecht doet in een gemengde school van sardien en ansjovis. Sardines zwemmen makkelijker grote afstanden en kunnen kleiner voedsel benutten. Daarom hebben ansjovissen het moeilijk als ze in een school sardines belanden. Andersom hebben sardines het ook moeilijk tussen de ansjovis, omdat die scholen niet actief op zoek gaan naar prooien waar een sardien wat aan heeft.

Volgens die redenatie is het ook goed mogelijk dat poolwolven zich hebben gespecialiseerd in duurlopen en het vinden van karkassen en de grijze wolf zich heeft gespecialiseerd in de jacht op herten en bisons, waarbij meer kracht, samenwerking en agressie nodig is. Vermenging tussen poolwolf en grijze wolf zal daardoor slechts incidenteel optreden.