Wat is het verschil tussen micro evolutie en macro evolutie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zouden mensen die beweren dat macro evolutie wél heeft plaatsgevonden even een paar concrete voorbeelden kunnen noemen, die door de wetenschap onderbouwd kan worden.
Het probleem ontstaat namelijk wanneer organen, bijv. longen of kieuwen evalueren, en dus in "ontwikkeling" zijn. Totdat deze organen "af" zijn, hebben die beesten het knap lastig. Ze komen namelijk lucht tekort.
Volgens de evolutietheorie gaat de ontwikkeling niet van een piepkleine long of kieuw, naar een grotere long of kieuw. Maar vanuit het niets naar een compleet functionerend orgaan, en dat alles door puur toeval...
Robin

Antwoorden (3)

Macro evolutie is nog nooit bewezen.
Micro-evolutie komt veelvuldig voor – praktisch alle variatie op aarde en in de aardlagen zijn voorbeelden van micro-evolutie. Micro-evolutie kun je het best variatie noemen.
Voorbeeld: Je hebt tekkels, Sint-Bernhards, herders en pekineesjes, die zijn ontstaan vanuit het grondtype hond door recombinatie en stamvadereffect.

Toegevoegd na 2 minuten:
Macro-evolutie is nog nooit gesignaleerd of bewezen, ze is echter essentieel voor geloof in evolutie. Macro-evolutie is nadrukkelijk géén grotere versie van micro-evolutie. Micro-evolutie gaat om het toevalsgewijs aanpassen of verwarren van bestaande genen (en dus genetische verarming); macro-evolutie gaat om het toevalsgewijs creëren van nieuwe intelligentie en nieuwe genen. Als mensen zeggen dat evolutie niet mogelijk is, doelen zij op macro-evolutie, nooit op micro-evolutie. Macro-evolutie kun je tot evolutie afkorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil.

Het verschil tussen micro- en macro-evolutie is in de wereld gebracht door mensen die de evolutietheorie willen ontkennen, maar ze hebben er nooit een duidelijke definitie aan gegeven. Vaak zeggen ze dingen die er ongeveer op neerkomen dat soorten wel kunnen veranderen, maar niet van de ene soort in de andere, waarbij ook soort helaas ongedefinieerd blijft.

Het "verschil" is in de wereld gebracht omdat veranderingen in organismen met de tijd (evolutie) ook door de tegenstanders niet te ontkennen is. Ze zijn dus aan het herdefiniëren geslagen (zonder daadwerkelijk werkbare definities te geven) om hun gelijk te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil. Evolutie gaat heel erg langzaam en in relatief kleine stappen. Maar heel veel kleine stappen maken dat er over lange tijd veel verandert. Die tijd is bijna altijd veel te lang voor mensen om te snappen. In feite is alles wat nu leeft een tussenstap.

De termen 'micro' en 'macro' -evolutie worden vaak gebruikt door creationisten. Dat zijn mensen die geloven dat de bijbel letterlijk waar is en dat mensen en dieren door God zijn geschapen. Die kunnen volgens hen wel een beetje veranderen (micro-evolutie) maar niet veranderen in een andere soort (macro-evolutie). Dan zou de bijbel volgens hen niet meer kloppen, en zouden zij hun geloof verliezen. Er zijn trouwens ook heel veel Christenen die de evolutietheorie wel accepteren.

Wetenschappers hebben het bestaan van 'macro-evolutie' al lang bewezen, vaak met kleine organismen die snel voortplanten. Ook zien we bij fossielen 'tussen'wezens, zoals vissen met poten of een baarmoeder.

Veel van deze creationisten hebben geen verstand van wetenschap in het algemeen, en van de evolutietheorie in het bijzonder. Met name in de Verenigde Staten hebben zij toch veel aanhangers. Zij willen via de politiek bereiken dat
de maatschappij wordt ingericht naar hun inzicht, dus naar een letterlijke uitleg van de bijbel.

In de wetenschap hebben ze echter geen invloed.

De site waar de link naar verwijst weerlegt (bijna) alle beweringen van creationisten. Het is wel in het Engels.