Hoe kan het dat vanuit evolutie bekeken de mens als enig 'dier' zich zo onderscheidt qua denkvermogen ten opzichte van de rest?

Het is toch raar dat een aap, hoewel zo erg aan ons gelijk, een domme aap is gebleven en de mens als enige zo intelligent is. Dit is toch een enorme afwijking en hoe kan dat vanuit wetenschappelijk oogpunt worden verklaard?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag, een pluspuntje van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen goeie vraag, dus geen pluspuntje, en een minpuntje kan niet worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardige vraag, maar inmiddels is aan getoond dat vele diersoorten een redelijk verstand hebben, het feit dat ze niet praten doet daar niets aan af. Honden bijvoorbeeld kunnen namelijk een geestelijk nivo bereiken van een kind van ongeveer drie jaar. Over dolfijnen nog maar te zwijgen.

Het beste antwoord

Dat is een redelijk ingewikkelde vraag. Allereerst is het goed om je te realiseren dat de apen en mensen wel een gemeenschappelijke voorouder hebben, maar dat ze niet van elkaar afstammen. Sommige apen als de chimpansee en de bonobo hebben dezelfde bouw, ook qua hersenen, maar het hersenvolume is wel relatief kleiner.

Nu is er ergens in de evolutie wel iets gebeurd waardoor Homo Sapiens beter in staat was om te overleven dan andere mensachtigen (voor zover ze in dezelfde tijd hebben geleefd). Dit was onder andere mogelijk doordat de grote hersenen zich verder zijn gaan ontwikkelen en mensen zijn gaam samenwerken.

Daarnaast is evolutie ook geen geleidelijke ontwikkeling naar een steeds "beter"organisme. Elk organisme van nu is aangepast aan zijn leefomgeving en zolang die leefomgeving niet drastisch veranderd is er ook geen druk om te veranderen. Een chimpansee blijft gewoon een chimpansee zolang deze soort zich kan voortplanten.

Een veel gemaakte denkfout is dat de mens het hoogst haalbare is in de evolutionaire ladder. Bedenk bijvoorbeeld dat sommige bacteriesoorten al miljoenen jaren hetzelfde zijn en óók nog steeds het beste aangepast zijn aan hun omgeving. Het draait niet om slimmer zijn, maar je te kunnen voortplanten om je genetisch materiaal veilig te kunnen stellen. De rest is bijzaak.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. Het leukste boek over de evolutie van de hersenen die ik ken is:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/tranen-van-de-krokodil/1001004002812725/index.html#product_overview

Toegevoegd na 9 minuten:
Bronnen: evolutie mens algemeen, zie wikipedia.

Enkele artikelen op thinkquest en kennislink.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Bij mijn weten waren er andere aap-mens achtige soorten, welke uitgemoord zijn. Waarschijnlijk door Homo Sapiens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een theorie die zegt dat de mens is blijven hangen in een soort levenslange adolescentie. Bij dieren zie je dat de kleintjes leren/spelen tot ze volwassen zijn, en bij de mens zie je dat hij zijn vermogen tot leren/spelen niet kwijtraakt bij lichamelijke volwassenheid en dus de rest van zijn/haar leven blijft bijleren en spelen.

De historicus Johan Huizinga bedacht hier de naam Homo Ludens, de spelende mens, voor, en betoogt dat spelen onmisbaar is voor de vorming van een cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los van alle verdere opmerkingen: wij zijn nu eenmaal de top-soort, wat al blijkt dat jij je dit afvraagt. Maar verder zijn dit geen goede vragen. Ook niet goed is, waarom is de aarde toch waarschijnlijk de enige bewoonde planeet en waarom lever wij daar toevallig. Als het geen goede planeet zou zijn geweest, dan hadden wij er niet gewoond en had jij die vraag niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De realiteit laat zien dat het zo is...

De mens is een voertuig en een mogelijkheid, en dat wordt door het leven gebruikt om zo te functioneren...
Alles doet zijn best om te zijn wie of wat het is, zo doet de mens zijn best om mens te zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologisch is de vraag hoe erg de chimpansee soorten, gorilla's en oerang oetangs op de mens lijken.
Het is alom bekend dat de genetische overeenkomst erg hoog is (DNA homologie boven de 98%). Maar dat zegt alleen iets over de letters. Tussen de zinnen: "Je hebt net een goede vraag gesteld" en "Je hebt niet een goede vraag gesteld" is ook maar 3% van de karakters (inclusief spaties) verschillend. De betekenis is totaal anders. Zo werkt het ook met DNA.
Genen doen alleen iets als ze tot expressie komen. De lever van mens en mensapen zit hebben nauwelijks verschillende expressie patronen, maar die in de hersenen zijn radicaal verschillend. Dan is het niet gek dat ze anders werken. Waardoor dit exact komt, is niet duidelijk. Wel dat selectiedruk heeft hierop een grote invloed heeft en dat dit voor mens en mensapen totaal verschillend is geweest.
Een voorbeeld dat mutaties hele grote veranderingen kunnen veroorzaken zien biologen bij bouwplannen. 1 ander eiwit kan het bouwplan van een fruitvlieg in dat van een pissebed veranderen. Hoe de verschillende hersenen zijn ontstaan is vooralsnog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet in de evolutie theorie, maar het onderscheidt is volgens mij, dat dieren geen ziel hebben en mensen wel.
Dieren handelen naar hun primaire instinct, wij mensen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbewezen stelling. Ik geloof dus niet in een ziel. Waarom zouden mensen wel en dieren geen ziel hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou door de verschillen denk ik.
Waar zou het dan aan kunnen liggen?
Niet alleen een aap is zeer intelligent, denk ook aan dolfijnen en andere dieren , waaronder de octopus, de Ara
(soort papagaai) en andere dieren.
De aap lijkt echter het meest op een mens, dus is het logisch je af te vragen waarom die enorme sprong in de evolutie.
Omdat nog niets gevonden is wat ook maar iets op de missing link lijkt zou je je afvragen of de evolutietheorie wel DE verklaring is.
Er ontbreken zoveel overgangsschakels (eigenlijk alle)
dat de aannemelijke evolutietheorie in mijn optiek eerder een redelijk geslaagde speculaitie is.
Vooral opvallend is , dat de ingewikkelde mens een vrij kort DNA heeft.
Een salamander (amfibie) heeft een veel langer DNA
dan de mens, die zich echter in instructie steeds herhaalt, wel honderden malen.
Bij een mens is dat maar een paar maal.
Het lijkt dus net of Iemand is gaan experimanteren met het beschrijven van het DNA en toen een al verfijndere
programmering gevonden /bedacht heeft.
In deze proef is het logisch dat levende dieren in stappen op elkaar lijken, maar er geen overgangsvormen zijn.
Dat zou aangeven dat de ontwerper van mens en aap dezelfde is en hij na de mens gestopt is, meer info kon niet in de DNA gestopt worden, lijkt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens was de eerste aapachtige die door het eten van vlees voldoende binnen kreeg om niet de gehele dag bezig te hoeven zijn met het vergaren van voedsel. Dit stelde ze in de gelegenheid om andere vaardigheden te ontwikkellen, waarvan de grootste het denken en voortplanting zijn geworden. (met alle gevolgen van dien).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aap heeft zich waarschijnlijk niet aan hoeven passen om te kunnen overleven. De mens is geevolueerd omdat dit nodig was om te overleven. De sterksten overleefden en daar stammen wij nu van af.