Wat is het verschil tussen genotype en dna?

Zoals de titel het vertelt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Antwoorden (4)

Het genotype is in de biologie de verzameling eigenschappen van het individu die is geërfd van de ouders. al deze eigenschappen vinden hun oorsprong in het dna.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huh?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat krijg je door een stuk uit de Wikipedia te knippen-plakken...
De DNA van iemand is de verzameling van al het genetisch materiaal dat in de cellen zit. In wezen niets anders dan een heleboel moleculen van nucleobasen (adenine, thymine, guanine en cytosine) achter elkaar in een bepaalde volgorde. Hierdoor ontstaat de bekende reeks van letters (ATGC)
"De DNA" van iemand is dus niet zo'n belangrijk concept, want het zegt niet zo enorm veel over de persoon. Veel interessanter is wat die DNA betekent.

De 'genotype' van iemand (die uiteraard bepaald wordt door de samenstelling van z'n DNA, en de volgorde van de nucleobasen) is de verzameling van potentiële eigenschappen die je van je ouders hebt gekregen.
Ik probeer het begrijpelijk te maken met een voorbeeld: stel dat je vader heeft blauwe ogen, en je moeder bruine, en je krijgt van je vader een gen voor bruine ogen, en van je moeder eentje voor blauwe ogen. Omdat de gen voor bruine ogen dominant is, dan heb je toch bruine ogen. Dat noemen wij de fenotype, dat is je uiterlijk.
De 'fenotype' is dus de uiting van je genotype. In je DNA (je genotype) zitten twee verschillende genen voor de kleur van je ogen, en dat is je genotype: "blauw-bruin". Dit staat gecodeerd in je DNA als een hele reeks van nucleobasen (één gen wordt gecodeerd door min of meer 100.000 nucleobasen), samen met alle andere genen (zo'n 25.000) voor alle andere eigenschappen die je hebt als mens, en dat zijn heel wat nucleobasen... in totaal ongeveer 3 miljard nucleobasen.

Dus als je alleen "de DNA" van iemand kent, dan weet je nog steeds niet zo veel over hoe de persoon eruit ziet. Je weet de volgorde van alle letters maar niet de betekenis van deze. Het is zoals een boek zonder spaties, punten en komma's. Alle letters zitten erin in de juiste volgorde, maar je kan amper iets ervan maken.
Als je de genotype van iemand kent, dan weet je wat al die letters betekenen, en kan je een hele goede inschatting maken over zijn uiterlijk, want dan weet je welke genen erin zitten (bruine ogen, gekruld haar, donker huid...), zowel van de moeder als van de vader. Maar nog altijd is dat niet genoeg om met zekerheid te kunnen zeggen wat de fenotype zal zijn.
De fenotype is dus de uiting van de genotype, en niet onbelangrijk, de invloed van het milieu op de manier waarop de genotype zich uit. Vandaar dat tweelingen nooit een exacte kopie van elkaar zijn.

Ik hoop dat dit nu wat duidelijker voor je is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Genotype is simpelweg de allelen op de chromosomen. Bv. het genotype voor albinisme zou 'aa' zijn, en voor geen albinisme 'AA' of 'Aa' (omdat het een recessieve aandoening is..)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het genotype is wat je geërfd hebt van je ouders en je DNA is je hele gerfde uiterlijk. dit is niet hoe je er uitziet dat is weer het fenotype.