Ja, alle lichaamsfuncties gaan achteruit als je ouder wordt. Je ogen worden slechter, de kans op doofheid wordt groter, je huid veroudert (rimpels), je reukvermogen neemt af, je wordt kaal of grijs, je botten worden brozer, en je spieren minder soepel. Het afnemen van het smaakvermogen hoort daar ook bij.

Maar dat geldt alleen in algemene zin. D.w.z het is niet per definitie zo, dat als je 70 bent je minder goed proeft. net zoals er ouderen zijn die nog zonder bril lezen, geen gehoorapparaat nodig hebben, of nog lekker 20 rondjes rond de kerk fietsen op hun racefiets.

Afname van smaak en reuk komen vaak voor in indirecte zin. Omdat het immuunsysteem ook wat aftakelt, ben je vatbaarder voor b.v. infecties en allerlei andere kwaaltjes (niet voor niets krijgen mensen vanaf 60 jaar een gratis griepprik). Het smaak of reukvermogen kan dus ook aangetast worden als gevolg van een andere kwaal.