Waarom doet een vrouw er gemiddeld een paar maanden over om zwanger te raken als ze gewoon regelmatig gemeenschap heeft?

Ik ben gewoon nieuwsgierig wat voor wetenschappelijke antwoorden ik hierop krijg.

Ik was van mijn zoontje meteen binnen 2 maanden zwanger en ben nu al een aantal maanden bezig. Ik heb best geduld om te wachten, daar gaat het niet om.

Maar ik ben gewoon nieuwsgierig waarom dit zo "moeilijk" gaat, zijn we zo'n onvruchtbaar soort? Een kat is in de krolse periode meteen zwanger.

Als je de kansen vergroot door op de vruchtbare dagen te vrijen, en dit allemaal goed berekent met behulp van testen etc, ben ik zo nieuwsgierig waarom het dan nog steeds niet meteen lukt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Een vrouw is niet altijd even vruchtbaar of onvruchtbaar, al doen de meest ideale omstandigheden zich voor tijdens de eisprong.

Een aantal redenen waarom een vrouw niet altijd direct zwanger raakt:
Eicellen die klaar zijn voor bevruchting zijn maar twaalf uur houdbaar, daarna zijn ze niet meer te bevruchten.
Timing is dus een belangrijke factor.
De kwaliteit van sperma is ook niet altijd even stabiel: Er kunnen dus maanden zijn dat het sperma kwalitatief niet in staat is om de eicel te bevruchten. (denk maar eens aan het dragen van veel te strakke broeken bij mannen, een bekend verschijnsel)

Een vrijgekomen eicel kan soms van slechte kwaliteit zijn waardoor bevruchting bemoeilijkt wordt of het bevruchte eitje wordt afgescheiden en de (zeer vroege) zwangerschap weer wordt afgebroken.

Dan tellen er ook nog factoren als het vrijen in een positie waarbij het sperma zo diep mogelijk wordt ingebracht.
Dit vergroot de kans op een zwangerschap.
Ook (tijdelijk) onder- of overgewicht beinvloedt de vruchtbaarheid van de vrouw.
Daarnaast kan stress en psychische problemen de kans op een zwangerschap sterk beinvloeden.

Om nog even naar de dierenwereld te gaan: De meeste dieren raken inderdaad direct zwanger in de vruchtbare periode, al geldt dit lang niet voor alle dieren!
Een aantal factoren die voor mensen van belang zijn bij het zwanger raken, gelden niet of in veel mindere mate voor dieren: de houding waarin zij gemeenschap hebben is altijd de meest ideale om sperma dichtbij de baarmoeder te brengen.
Onder of overgewicht is meestal geen issue bij dieren. Stress of psychische problemen zijn bij dieren (vooral in de vrije natuur) veel minder aanwezig dan bij mensen.
En een kater zal je niet snel wekenlang in een te strakke jeans rond zien lopen, die z'n ballen te warm houdt en dus de kwaliteit van zijn zaad naar beneden haalt.

Maar vergis je niet: Sommige diersoorten hebben soms net zoveel moeite om zich voort te planten als mensen.
Bovendien kan stress of ondervoeding wel degelijk zorgen voor (tijdelijke) onvruchtbaarheid bij dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ballen zitten dichtbij je lijf. Die moeten een bepaalde constante temperatuur hebben die niet te hoog oploopt.
Het verschil tussen zomer en winter heeft geen invloed, maar het extra laten 'broeien' door middel van te strakke kleding kan wel gevolgen hebben. Stress kan heel bepalend zijn maar, zoals bij vele dingen: Niet ieder lichaam reageert hetzelfde op stress.
Net zoals de een bij stress geen hap meer door de keel kan krijgen terwijl de ander zich juist gaat volproppen.
Zo kan stress bij de een tot problemen met vruchtbaarheid leiden, terwijl de ander daar geen last van heeft.