Als je een kleine koi koopt uit een veiverwinkel word deze dan later zo groot als een normale koi?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.8K

Antwoorden (3)

Ja hoor. Daarbij moet je wel rekening houden met zijn leefruimte. Hoe groter de vijver, hoe groter je vis zal groeien. En natuurlijk niet vergeten te voedderen :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de Koi's goed verzorgt en er genoeg ruimte is voor de beestjes, dan kunnen ze net zo groot worden als de volwassen Koi's in de vijverwinkel.

Ik heb zo'n 15/16 jaar geleden 4 visjes gekocht voor wat familieleden, die waren toen zo'n 4 a 5 cm lang. Nu zijn ze ongeveer een halve meter lang, misschien nog wel iets groter. Dus ze groeien wel, maar het duurt ook wel even voordat ze zo groot zijn en de omstandigheden moeten goed zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een koikarper kan meer dan 1 m. groot worden, als het een vrouwtje is.
De mannetjes blijven aanzienlijk kleiner.
Toch worden alle koikarpers niet zo groot, dat heeft alles te maken met het feit, dat het allemaal kruisingen zijn, met allerlei verschillende eigenschappen.
Neem b.v. 100 jonge visjes van een koikarper.
Een heel klein deel er van, is na een maand al 4x zo groot dan de kleinste.
Een heel klein deel is dan ook nog erg klein, een groter deel is flink groter en de meeste zijn ongeveer even groot.
Sommige japanse kwekers zijn er in geslaagd koikarpervissen te kweken, waarvan alle jonge vissen erg hard groeien, heel belangrijk voor de handel natuurlijk, want de lengte bepaald veelal de prijs.
Deze vissen groeien wel 10x zo snel dan een normale koi.

Ook van belang is de vijver waar de jonge koi in opgroeit, hoe groter de vijver, hoe sneller en groter de vis wordt, vooral bij lange vijvers kan dat veel schelen.
Ook van belang is de waterkwaliteit, waar de vis in zwemt en het voer dat de vis krijgt, goedkope rommel, of hoogwaardig voedsel.

Een kleine koi, is een jonge koi en zal, als alles goed gaat, een grote koi worden, alleen hoe snel en hoe groot is nog even afwachten.