Groeit een vis werkelijk trager in een kleinere bokaal?

Men zegt wel is dat een vis nooit groter wordt als zijn bokaal.

Bij het bestuderen van populaties wordt altijd gezegd dat een populatie zich zelf aanpast aan de omgeving (dus als er weinig voedselvoorzieningen zijn, gaat de populatietoename sterk dalen).

Nu vraag ik mij af: wanneer je een 2 identieke vissen elk in een aparte bokaal plaatst en de ene bokaal is veel groter als de andere en je zorgt ervoor dat de factoren (buiten het volume van de bokaal) hetzelfde zijn (evenveel voedsel, zelfde temperatuur,...), gaat de vis in de kleinste bokaal dan het traagste groeien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een proef zoals jij beschrijft is mij niet bekend maar ik weet uit eigen ervaring dat kroeskarpers en zeelt, twee inheemse zoetwatervissen die in de vrije natuur tientallen centimeters groot kunnen worden, in een aquarium ondanks uitstekende verzorging nooit groter groeiden dan vingerlang. Vissen passen hun lengte wel degelijk aan hun omgeving aan.

In een vijver zien we het zelfde verschijnsel. In een kleine ronde vijver groeien de vissen veel trager dan in een grote lange vijver. Vooral de lengte van de vijver lijkt invloed te hebben op de groei.. Een goudvis in een kleine bokaal, zal zeer traag groeien en zelden groter worden dan 10 a 12 cm. vaak niet ouder worden dan enkele jaren of veel minder. De zelfde goudvis in een lange buitenvijver kan meer dan 30 cm groot worden en kan makkelijk meer dan 20 jaar oud worden of zelfs veel ouder. Het lijkt er op dat het alsmaar rondjes zwemmen in een kleine bokaal , invloed heeft op de groei en de max. lengte. Omstandigheden hebben dus invloed op de max. lengte. Echter als we uit gaan van hele kleine vissoorten b.v guppen, dan is voor een gup in verhouding een kleine bokaal ineens flink groot en zal de vis zich net zo gedragen als in een grotere bokaal. Van belang is dus de verhouding tussen de vis en de bokaal

Ja maar niet vanwege de grootte van de omgeving, in de zin dat de vis stopt met groeien als deze in de gaten heeft dat hij in een kleine leefomgeving zit. Maar door de stoffen die in een kleine omgeving geconcentreerder zijn . Deze stoffen remmen de groei. De omstandigheden verschillen dus direct als je een andere grote bokaal neemt. In een twee keer zo kleine bokaal zijn de concentraties van uitgescheden stoffen twee keer zo hoog. Zou je de verschillen elimineren door kunstmatige stoffen die er in zitten te verhogen zodat concentraties weer even hoog zijn zal grootte geen invloed zijn. http://message.snopes.com/showthread.php?t=26152 http://www.tfhmagazine.com/details/articles/goldfish-myths-debunked.htm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100