Groeit een vis werkelijk trager in een kleinere bokaal?

Men zegt wel is dat een vis nooit groter wordt als zijn bokaal.

Bij het bestuderen van populaties wordt altijd gezegd dat een populatie zich zelf aanpast aan de omgeving (dus als er weinig voedselvoorzieningen zijn, gaat de populatietoename sterk dalen).

Nu vraag ik mij af: wanneer je een 2 identieke vissen elk in een aparte bokaal plaatst en de ene bokaal is veel groter als de andere en je zorgt ervoor dat de factoren (buiten het volume van de bokaal) hetzelfde zijn (evenveel voedsel, zelfde temperatuur,...), gaat de vis in de kleinste bokaal dan het traagste groeien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4K
Rieneke1
9 jaar geleden
De grootte van een populatie is iets heel anders dan de grootte van een individueel lid daarvan.
De vis in de kleinste bokaal zal hooguit dikker worden dan de ander door gebrek aan beweging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja en nee, het hangt er namelijk sterk vanaf welke vissoort. Bij de ene vissoort zal de groei afhankelijk zijn van de grootte van het aquarium en bij de andere vissoort zal de grootte geen invloed op de groei hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ex-sportvisser weet ik uit ervaring: groot water = grote vis. Niet voor niets dat heel wat ervaren karper- en meevalvissers, vaak naar het buitenland trekken om zéér grote exemplaren te kunnen vangen, in grote meren en rivieren. Wat het oorzakelijk verband is, heb ik nooit onderzocht. Perfecte ecologische omstandigheden hebben er niet veel mee te maken, wel de grootte van de plas/rivier. Je zal zelden in polderwater dat goed in evenwicht is, zéér grote vissen vangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer mooie vraag, zou elke opvoeder van 'kinderen' zich ook moeten stellen. Zie mijn uitweiding bij Mr. Tomaat. Dank je voor deze prachtvraag die veel dieper gaat dan je zou vermoeden en zelfs de kern van ons leven raakt in groeienergie! (wie dit leest en zich depressief voelt: groter bokaalruimte opzoeken, nu meteen!)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag gaat niet over vissen waar sportvissers op vissen maar wel over vissen die in een bokaal (ik mag hopen dat daar een aquarium mee wordt bedoelt) gehouden worden. Niet dezelfde soorten en de vissoort is dus heel bepalend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste aquariumboeken geven aan dat de ontlasting van vissen een groeiremmende stof bevat (welke?). Bij een klein aquarium en bij veel vissen per volume-eenheid is deze concentratie natuurlijk hoger en dat zal de groei van de vissen remmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki, mag je niet vergelijken? Experimenten op vissen, bvb of ze pijn kunnen ervaren, worden steeds getest (zoals u het stelt), in aquaria. Het is een nabootsing van hun werkelijke omgeving. Het omgekeerde kan eveneens gelden; even gaan kijken in hun natuurlijk leefmilieu.
VANBELLEjean, gaat nog verder, haalt er depressiviteit van mensen bij. Moet kunnen...
Goeie vraag zou een verrijking van kennis moeten zijn, waar ervaringen kunnen gedeeld worden. Niet steeds copy/paste, dan kunnen we zelf wel gaan zoeken op het net.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar spreek ik over testen? En ga jij 'sportvissen' in de exotische streken waar veel aquariumvissen vandaan komen? Er zullen toch vissoorten zijn waar je nog nooit op hebt 'gesportvist', toch? Daar ging het mij om. Niet meer, niet minder. Er zijn vissoorten waar jou conclusie voor op gaat net zoals er soorten zijn waarvoor dat absoluut niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien verkeerde woordkeuze Daki, ik ging verder op de zin van u: "...maar wel over vissen die in een bokaal (ik mag hopen dat daar een aquarium mee wordt bedoelt) gehouden worden.". Daarom dat ik antwoordde: "... (zoals u stelt), in aquaria.".
Ik ga eveneens delfde redenering geven. In een kleine bokaal of aquaria blijven vissen kleiner dan in grote. Je zou zelfs een aquarium kunnen bouwen (kost veel geld) van 100 meter lang en 20 meter breed. Laat het ons dan een vijver noemen. En weer kom ik tot besluit: in groot water --> grote vis, kleine plassen --> kleine vis.
Maar eerlijk, mijne zever voldoet niet exact aan de vraag. Daar zijn al antwoorden over gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nogmaals, dat hangt van het soort af. Veel aquariumvissen worden in een aquarium dat 10 keer te klein is even groot als in een aquarium dat 100 keer groter is dan dat te kleine bakje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Argumenteer dat eens Daki. Welke vissen bedoel je, hoe gaat het in zijn werk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er gaat niets in zijn werk, vissen groeien gewoon tot een bepaalde soortafhankelijke lengte, dat gaat op voor de meeste tropische vissen. Bij de ene vissoort zit er al wat meer variatie in de uiteindelijke lengte dan bij de andere maar dat is niet afhankelijk van de grootte van het aquarium.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vissen *kúnnen* groeien tot een bepaalde lengte. *Als alle factoren optimaal zijn. In een kleine ruimte waar alle factoren optimaal zijn zal een vis net zo hard groeien als in een gezonde natuurlijke omgeving. En wie het met kinderen wil vergelijken, een kind dat niet buitenkomt en altijd in de woonkamer blijft, maar verder alle factoren mee heeft zal net zo hard groeien als een ander kind. Het is genetisch bepaald namelijk. Weleens op tv gezien dat ze een ingegroide halsband bij een hond moeten verwijderen? Zo´n hond stopt niet met groeien, maar de halsband groeit in tot de hond is uitgegroeid als het niet overlijdt aan de gevolgen.
Met een vis is het net zo. Blijft groeien en leven tot z´n max áls er geen andere factoren belemmerend werken. Overigens verkopen veel 'als de kassa maar rinkelt' dierenwinkels of aquarium 'speciaal'zaken bv de vissen die men kent als 'blauwe haaitjes', (pangasius sutchi)
Je wil niet weten hoe groot deze *kunnen* worden.
Met cichliden veelal hetzelfde verhaal. (worden ze niet te groot, dan worden ze wel te territoriaal) Dit is niet te vergelijken met de micro visjes (kleine kweekvormen van de rasbora, of tetra bv) die men verkoopt voor de bekende nano aquaria. De visser weet ook dat je een brasem, zeelt, of karper niet kan vergelijken met een alvertje of met een 3 of 10 doornig stekelbaarsje wat de groote betreft.
Elke vis soort is anders en stel andere eisen. Dit zegt in principe niks over de onderlinge overeenkomsten in de lengte of de betreffende eisen van de soort.

Antwoorden (3)

Een proef zoals jij beschrijft is mij niet bekend maar ik weet uit eigen ervaring dat kroeskarpers en zeelt, twee inheemse zoetwatervissen die in de vrije natuur tientallen centimeters groot kunnen worden, in een aquarium ondanks uitstekende verzorging nooit groter groeiden dan vingerlang. Vissen passen hun lengte wel degelijk aan hun omgeving aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus, ben ik volkomen met je eens.
Rieneke1
9 jaar geleden
Het lijkt er op dat je idd gelijk hebt: dit zou te maken hebben met grotere vervuiling en meer hormonen in het water, die groeiremmend zouden werken.
Van mij dus ook een plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een bijkomend vraagje; wilt dit dan zeggen dat als je een filter in je aquarium hebt de vissen groter worden dan in dezelfde aquarium zonder filter?
In een vijver zien we het zelfde verschijnsel.
In een kleine ronde vijver groeien de vissen veel trager dan in een grote lange vijver.
Vooral de lengte van de vijver lijkt invloed te hebben op de groei..
Een goudvis in een kleine bokaal, zal zeer traag groeien en zelden groter worden dan 10 a 12 cm. vaak niet ouder worden dan enkele jaren of veel minder.
De zelfde goudvis in een lange buitenvijver kan meer dan 30 cm groot worden en kan makkelijk meer dan 20 jaar oud worden of zelfs veel ouder.

Het lijkt er op dat het alsmaar rondjes zwemmen in een kleine bokaal , invloed heeft op de groei en de max. lengte.
Omstandigheden hebben dus invloed op de max. lengte.
Echter als we uit gaan van hele kleine vissoorten b.v guppen, dan is voor een gup in verhouding een kleine bokaal ineens flink groot en zal de vis zich net zo gedragen als in een grotere bokaal.
Van belang is dus de verhouding tussen de vis en de bokaal
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je daar een link van edlijst? Ik vind het raar dat vissen in een lang bassin groter worden dan in een ronde. Ken je de reden?
Bij ons ligt er een zandwinningsput, ongeveer 10 hectare groot, na jaren geëvolueerd tot een natuurreservaat. Niet zo rond, maar zeker niet langwerpig. De vissen worden daar enorm groot.
Wat ik wel weet is dat goudvissen in een bokaal vaak meer last hebben van stress, omdat ze hun omgeving door die bokaal in een verkeerd perspectief zien. Ze vervelen zich enorm doordat ze enkel maar rondjes kunnen draaien en er verder niets te beleven valt. Zelfs naar voedsel zoeken is er niet eens bij. In een vijver zijn deze omstandigheden totaal anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er spelen heel veel factoren die invloed hebben.
Bij een grote plas van 10 ha. speelt de lengte geen enkele rol meer. Bij vijvers is dat geheel anders.
In langere vijvers groeien vissen sneller dan ik kleine ronde vijvers.
Bij de zelfde soort vissen, groeien vissen in een lange vijver 3 x zo snel dan in een kleine ronde vijver.
Maar in een lange grotere vijver is er natuurlijk ook meer (voldoende) natuurlijk voedsel net zo veel als ze nodig hebben.
De waterkwaliteit schommelt veel minder dan in een kleine ronde vijver.
De vissen zijn in een lange vijver veel actiever, dus gezonder, dus eten ze meer, dus groeien ze sneller. En nee ik heb daar geen link van, maar ik ben bioloog en vijverspecialist en dit zijn dus mijn eigen ervaringen.
Een goudvis in een bokaal kan alleen proberen te overleven en zwemt altijd in zijn eigen pis en poep.
Het wordt pas ververst als het er vies uit ziet en dat is dus al te laat.
Bijna alle goudvissen gaan daar dan ook binnen een jaar dood, maar soms zijn er exemplaren die ondanks alles jaren lang in leven blijven.
Mogelijk wordt het water dan op tijd ververst.
Mogelijk krijgen ze het juiste voer.
Mogelijk staan ze op een rustige plek, dus minder stres.
Mogelijk is het leidingwater daar minder slecht dan elders.
Mogelijk krijgen ze erg weinig voer.
Mogelijk zijn het genetisch gezien gewoon wat sterke vissen. Het zelfde verschijnsel als de vis in het bokaal, zien we ook bij waterschildpadden, die al hun hele leven in een te klein bakje zitten.
Het worden dan een soort dwergen,( hooguit 15 cm. groot) die nooit groter worden, terwijl ze buiten in een grote vijver ruim 30 cm groot kunnen worden.
Ook de ruimte om rond te zwemmen en voldoende natuurlijk voedsel spelen ook hier een grote rol.
De waterkwaliteit echter veel minder, of geheel niet, zoals bij de vissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant om te lezen, heb weer wat bijgeleerd. Zou de oeverbegroeiing ook geen grote rol spelen (voedsel, zuurstof)? Ik kan me inbeelden dat er in een gracht veel meer meters oever zijn dan in een ronde plas, dus ook meer begroeiing. Koelte, er ligt dagelijks veel meer water in de zon bij ronde vijvers. Lange hebben meer schaduw denk ik, en dus minder temperatuurschommelingen, ook minder last van koude wind. Ik weet dat vissen zich niet lekker voelen bij snelle temperatuurschommelingen. Ach er zijn zoveel factoren die helemaal anders zijn dan bij ons, de mens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De oeverbegroeing is een onderdeel van de water biotoop.
Hoe meer begroeing, hoe meer vogels er langs en in het water zijn, hoe meer mest van die vogels in het water, hoe voedselrijker het water is, hoe meer waterinsecten, hoe meer voedsel voor de vissen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goudvissen worden in commerciële kweekvijvers de meest giftige stoffen gekweekt en vervoerd voor ze in een bekrompen kom terecht komen. Waterwaardes (nitriet, nitraat) biologisch evenwicht is in zo´n kleine *** (pieeeep!) kom totaal niet te controleren en te beheersen.
(merendeel zal op puur kraanwater zitten, of in een algenbak met waardes van lik mijn vestje) Wateroppervlak (zuurstofopname) is verhoudingsgewijs veel te klein, aantal vissen op de liters water (als men al over liters kan spreken) is totaal uit balanse, etc.
Filteren doet men al helemaal niet in een kom, en een kleine bak hooguit een miezerig filterte met verkeerde filter materiaal én veel te weinig capaciteit. De (voor sluierstaarten, zwemblaas vergallende) vlokken zitten boordevol met kleurstoffen, dus denk zelf dat het te maken heeft met alle factoren die indirect met de te kleine ruimte te maken hebben.
(maar goed, ik heb geen vissen gekweekt in een ver verleden) ;-) Kortom, vissenkommen en minibakjes zijn leuk voor water met tulpen of een drijfplantje bv, maar beslist niet voor welke vis dan ook.
Ja maar niet vanwege de grootte van de omgeving, in de zin dat de vis stopt met groeien als deze in de gaten heeft dat hij in een kleine leefomgeving zit. Maar door de stoffen die in een kleine omgeving geconcentreerder zijn . Deze stoffen remmen de groei.

De omstandigheden verschillen dus direct als je een andere grote bokaal neemt. In een twee keer zo kleine bokaal zijn de concentraties van uitgescheden stoffen twee keer zo hoog. Zou je de verschillen elimineren door kunstmatige stoffen die er in zitten te verhogen zodat concentraties weer even hoog zijn zal grootte geen invloed zijn.

http://message.snopes.com/showthread.php?t=26152
http://www.tfhmagazine.com/details/articles/goldfish-myths-debunked.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller gaat er in zijn vraag van uit, dat de omstandigheden in de kleine en in de grote bokaal het zelfde zijn, dus ook de waterkwaliteit.
Echter in de praktijk, zal het water in de kleine bokaal 2x zo vuil zijn en heb je gelijk..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn heel veel omstandigheden hier. Nee, Mr. Tomaat heeft gelijk: In aanvang zijn de omstandigheden gelijk, maar de uitwerpselen zelf leveren een grotere concentratie op in een kleinere bokaal, dus inderdaad: een kleine bokaal raakt natuurlijk sneller vervuild. Maar er is wel een tweede efefct en daar heeft dus ook eddijst het dan bij het rechte eind: Bij een langere vijver, gaan de vissen meer 'crossen' incl. acceleraties en remmen en 'spelen'. Net dit aspect is bij onze kinderen zeer belangrijk. Nu vul ik graag nog wat meer aan: De vraag gaat veel dieper zelfs: Sinds we in de scholen weer onze kinderen meer laten lopen en spelen, ondanks alle Facebook gedoe, zijn die ook meer gaan groeien. Hierbij is er wel een enigszins foutieve rol van onze voeding die geneigd is om reservestoffen op te slaan en dus suikers en vetten dankbaar te aanvaarden daarin, maar die worden toch tot eiwitten in groei omgezet. Dus als je de vissen meer ruimte geeft, gaan ze ook meer bewegen en dus 'meer' leven. Maar deze verschillen zijn niet zo groot als je zou denken, en per vis heb je (een heel klein stukje?) genetische aanleg nog zodat de vissen die je kiest ook al van dezelfde ouders zouden moeten komen voor je experiment. Die experimenten zijn al in de rand bekomen geweest omtrent agressie, niet omtrent groei. Er is veel meer agressie in een kleinere ruimte dan in een grote. Soms vraag ik me af of ze daarvoor echt wel onderzoek moeten doen, maar in de rand ontdekken ze dan wel dit soort dingen die je hier vraagt. Onderzoek en nieuwsgierigheid mag je niet remmen. Want nieuwsgierigheid doet ons... ook groeien, dus een nieuwsgierige vis zal ook groter worden dan een vis die in niets geïnteresseerd is. Maar nu weid ik nogal ver uit, denk ik...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jou vergelijking met het crossen van kinderen, ten opzichte van vissen, gaat niet helemaal op. Ik heb het over soorten vergelijkbaar met de goudvis, niet met bvb dolfijnen, orka's, walvissen, die wel heel speels kunnen zijn. Deze laatste zijn echter zoogdieren en geen vissen.
Als je weet dat een goudvis verschillende kern per jaar een 1000 tal eieren kan afzetten (bij een steur kan het oplopen tot 1,5 miljoen) en het jaar daarop er nog maar een 2 tal vissen over blijven (als het er 4 zouden zijn, verdubbeld hun populatie), weet je eveneens dat spelen enorm dodelijk zal zijn. Net zoals de meeste zoogdieren, constant leven met extreme angst en nieuwsgierigheid, is dat bij die vissen zeker het geval. Die extremen moeten er zijn. Nieuwsgierigheid brengt hen naar nieuwe voedselbronnen, goede nestgelegenheden, enz. Angst is eveneens belangrijk om rovers (gevaar) te slim af te zijn. Beiden moeten een goed evenwicht hebben, zoniet is het overleven maar van korte duur.

Hiermee kom ik op een ander punt. De stelling dat nieuwsgierigheid vissen groter maakt, vergt iets meer uitleg. De nieuwsgierigste (of de intelligentste, meestal het oudere dier) vind als eerst het voedsel, maar indien er een rover op de loer ligt, zal die ook het eerste sneuvelen. De angstige vis (of het dier), zal vaak geen eten bemachtigen en overleeft evenmin. Dus je kan stellen dat overdreven nieuwsgierigheid uiterst gevaarlijk kan zijn waarbij de nieuwsgierigste, de kans niet krijgen om te groeien. Jij weet ook wel dat in de psychiatrie dieren vergeleken worden met mensen. Wat vissen betreft, er zijn zoveel soorten, zowel koud- als warmbloedig, zee-, zoetwater- en tropische vissen, dat het een zeer complexe wereld is met zeer verschillend gedrag en levenswijze. Als men al lessen trekt, is het hoofdzakelijk uit de zeezoogdieren zoals eerder genoemd. Wat de vraag betreft: goudvissen zijn gedomesticeerd en worden vaak in een bokaal gehouden. Je kan het vergelijken met een kanarie (ook gedomesticeerd) die in een kooitje zit. Het is op zich al moeilijk deze vissen te gaan vergelijken met natuurlijke soortgenoten. Vraagje, is je naam niet Jean Marie? Ik ken je in ieder geval nog van "vandaag.be", waar je vaak héél verrassend uit de hoek kon komen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kort maar krachtig!!!
Denkbeeldige +1 (kan -nog- niet plussen) ;-)