Waarom moeten sommige vissoorten zoet water opzoeken om te paaien?

Het lijkt me dat ze niet voor de lol zo'n verre huwelijksreis maken.
Wat s de reden dat sommige vissoorten tegen de stroom in moeten zwemmen om hogerop kuit te schieten?
En komt het omgekeerde ook voor: Vissen die naar zout water gaan om te paaien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

De waterhuishouding van zoet- en zoutwatervissen is erg verschillend, in zeewater zit 70X zoveel zout als zoetwatervissen kunnen verdragen.
Osmose is wat hier een grote rol speelt.
De eitjes hebben het gemakkelijker in zoet water omdat de osmotische druk veel geringer is dan in zout water.
Het hangt van het soort vis af waar hij geboren is, is hij van zoet water naar zout gegaan, dan moet hij weer naar zoet water om zich voort te planten en andersom.

Het is een kunststukje van grote orde dat een vis zich om kan bouwen van zoet naar zout en andersom, vissen die alleen in zoet water kunnen zwemmen sterven zeer snel in zeewater en andersom, de concentratie van zouten in alle cellen en systemen van de vis moeten aangepast zijn op het soort water waar ze in zwemmen.

Om de moeilijkheidsgraad te benadrukken, geen enkel mens overleeft het drinken van een redelijke hoeveelheid zeewater.

Dat is nog even wat anders dan dat je ermee overspoeld en doorspoeld wordt!! Eitjes, die in een semipermeabel vliesje zitten zijn heel kwetsbaar voor verschil in zoutconcentratie van omringend water, bij "zoutwatereitjes" in zoet water zou het eitje vocht innemen en knappen, andersom zou het eitje leeggetrokken worden van vocht ( verschompelen) en het visje ook sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Anadrome vissen (zo heten die) zwemmen uit het zoute water het zoete rivierwater in om te paaien.
Vaak lijkt de reden te zijn dat de vissen hogerop de stroom minder last hebben van natuurlijke vijanden, of er is voor de jonge vissen voedsel te vinden.
Voor een groot aantal vissoorten is het echter niet duidelijk waarom ze migreren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zoals op de bron te lezen is vindt het omgekeerde ook plaats; vissen verhuizen uit het zoete water naar de zee om zich voort te planten. Dit heet een katadroom.