Een dominant oog is het oog dat je voorkeur heeft. Je bent rechts- of links oog-ig om het zo maar te zeggen. Het oog waar je door een gaatje kijkt is je dominante oog. Net als het oor die je naar voren draait als je beter moet luisteren.

Toegevoegd na 36 seconden:
Hier nog een stukje:

Ooit wel eens nagedacht over met welk oog je door de zoeker van je camera kijkt? Ik ook niet, gewoon doen wat het beste aan voelt. Toch vond ik dit artikel over het dominante oog erg interessant. Het blijkt dat iedereen een dominant oog heeft en dat dit het oog is dat het beste geschikt is om mee te fotografen.

Het schijnt dat er in de meeste handleidingen vanuit gegaan wordt dat je met je rechter oog door de zoeker kijkt. Net zoals de greep van je camera gemaakt is voor rechtshandige personen. Niet bij iedereen is het rechteroog ook dominant. Het kan net zo goed je linker oog zijn en als dat zo is dan is dat het oog waarmee je door de zoeker zou moeten kijken.

Bepaal het juiste oog
Het is erg eenvoudig om te bepalen welk oog je dominate oog is.

- Vouw je handen samen zodat er een klein gaatje tussen ontstaat.
- Kijk met beide ogen door het gat en kies iets in de achtergrond om je op te focussen.
- Sluit nu om de beurt je linker en je rechter oog.

Wanneer je dit doet verandert bij een oog het beeld dat je ziet door het gat tussen je handen. Bij het andere oog zie je gewoon precies hetzelfde als met twee ogen. Het oog dat je dicht hebt op het moment dat je beeld verandert; dat is je dominante oog.

Het dominante oog is ook het oog dat je het beste kunt gebruiken om door de zoeker te kijken. Terwijl je dat doet zou je ook je andere oog dicht moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Oogdominantie is het verschijnsel dat het beeld dat door een oog in de hersenen ontstaat het beeld van het andere oog kan onderdrukken.