Wie weet een goede plek in Limburg of Brabant om de phegea-vlinder te spotten?

Mijn vrouw en ik hebben deze vlinder nog nooit gezien en willen daar graag verandering in brengen.Heeft iemand tips op welke wandeling we ze tegen zouden kunnen komen en waar we onze auto dan het beste kunnen parkeren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even gegoogled... Mooi! Maar ik kan je niet helpen helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"In Nederland komt de vlinder in de buurt van Bergen op Zoom en in het midden van Limburg (bijvoorbeeld in de Meinweg, het Swalmdal en het Leudal) voor. Ook in het Leenderbos bij Leende komt een populatie voor. In juni 2011 werd de vlinder ook zeer talrijk waargenomen op de Strabrechtse Heide bij Heeze en in de bossen van Someren."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bliets, je 'vergeet' je bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Phegeavlinder

Het beste antwoord

"Voorkomen
Een zeldzame soort met populaties in de noordelijke helft van Limburg, het aangrenzende deel van Noord-Brabant en in de buurt van Bergen op Zoom; op de vliegplaatsen soms talrijk aanwezig. Buiten de bekende populaties worden af en toe zwervers aangetroffen, soms op grote afstand van de genoemde gebieden.

Habitat
Bloemrijke graslanden, bosranden en bospaden in droge dennenbossen, oude steengroeven en open plekken in het bos."

"Vliegtijd en gedrag
Eind mei-half augustus in één generatie. De vlinders zijn overdag actief en bezoeken bloemen."

http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=505
Daarbij zit een kaartje waarop je kunt zien waar ze vooral worden waargenomen.

Van 16 juni vorig jaar:
"Op Landgoed Wellenstein van het Limburgs Landschap komt een populatie van de phegeavlinder voor."
"Henk Verheijen, die de vlinderstand op het landgoed in de gaten houdt, meldt dat sinds 12 juni de phegeavlinder massaal aanwezig is. In vorige jaren konden tot honderd individuen worden gezien, maar dit jaar gaat het om duizenden vlinders. Ze zijn vooral op de bramen te zien, maar drinken ook nectar op andere bloemen."
http://www.natuurbericht.nl/?id=6159
Landgoed Wellenstein is bij Nederweert, zie: http://www.natuurkaart.nl/kvn.landschappen/natuurkaart.nl/i000787.html
Een kaartje waar je kunt parkeren vind je hier: http://www.natuurkaart.nl/asp/page.asp?alias=kvn.landschappen&id=i000787&view=natuurkaart.nl&detailshow=map
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vrouw en ik hebben bij landgoed Wellenstein de phegeavlinder voor het eerst gezien en daarna in Ospel bij de grote Peel ook nog.Wat een mooie vlinder!!!Bedankt voor jullie reacties.