Hoe werkt werkt uitwendige bestraling?

Bij uitwendige bestraling komt de hoge straling van buitenaf tot de kankercellen. Maar die straling is toch ook schadelijk voor de huid waar het dan doorheen gaat? Of wordt er een gaatje gemaakt in de huid waarna de straling plaatsvindt? Of hoe lost men dit probleem dan op?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere manieren om dit probleem op te lossen.

Een veelgebruikte manier is om de straling vanuit meerdere richtingen op de tumor te richten. Dat kan tegelijk of na elkaar.

In het eerste geval wordt bijvoorbeeld een tumor in de borst tegelijk van linksvoor, van rechtsvoor, van linksachter en van rechtsachter bestraald. In dit voorbeeld krijgt elk tussengelegen stuk huid slechts een kwart van de straling, en krijgt de tumor de volle straling te verwerken.

Als het niet zozeer om de intensiteit van de straling gaat, maar vooral om de totale hoeveelheid stralings-energie die in de tumor wordt gedumpt, kan de bestraling ook na elkaar vanuit verschillende richtingen gebeuren. Deze week wordt de tumor dan vanaf linksvoor bestraald, de volgende week vanaf rechtsvoor, de week daarna vanaf linksachter, en de week daarna vanaf rechtsachter.

Dan zijn er nog speciale manieren van bestraling, zoals bijvoorbeeld de protonentherapie. Versimpeld gezegd komt het erop neer dat snelle protonen door het weefsel vliegen en daarbij nauwelijks schade aanbrengen. Ze worden wel wat afgeremd, maar verder gebeurt er niet veel. Langzame protonen daarentegen knallen wel tegen de atomen van het DNA op en slaan die kapot.

De truc is dan de protonen met zoveel snelheid het lichaam in te schieten dat ze door de huid, de spieren en andere weefsels heenvliegen zonder schade toe te brengen - maar ze worden wel afgeremd. Bij een juiste instelling van het protonenapparaat zijn de protonen precies op het moment dat ze de tumor bereiken zodanig afgeremd dat ze daar wél de atomen van het (tumor-)DNA kapotslaan.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Bovendien schijn je nauwkeuriger (scherper begrensde bundel) te kunnen richten.
erotisi
9 jaar geleden
Uit je antwoord kan ik niet goed opmaken hoe ze de huid waar de hoogenergetische röntgenstraling doorheen gaat, nou precies beschermen. Of is er wel degelijk schade aan de huid maar wordt dit gedeeltelijk ondervangen doordat, zoals je beantwoordt, dan de huidbelasting over verschillende momenten en plaatsen wordt verdeeld? Want hoe kan schadelijke straling wel kankercellen kapot maken terwijl ze daarvoor al door de huid heeft moeten gaan. Die huid krijgt dan toch nóg meer straling te verduren, doordat de straling wordt 'afgeremd' door de huid. Of zouden huidcellen minder gevoelig zijn voor die soort straling dan kankercellen?
Cryofiel
9 jaar geleden
Tumoren worden meestal niet met röntgenstraling bestraald, maar met radioactieve straling of met protonen.
erotisi
9 jaar geleden
Is radioactieve straling niet juist een vorm van inwendige bestraling?
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat kan, maar dat hoeft niet.

Andere antwoorden (1)

De straling is inderdaad ook schadelijk voor de huid en het omliggend weefsel.
Om de schade zoveel mogelijk te beperken wordt er met watervaste stift een aftekening op de huid gemaakt, die regelmatig ververst wordt.
Zo kan de straling zeer gericht toegediend worden, zodat zo min mogelijk omliggend weefsel beschadigd wordt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij werd er niet getekend, ik kreeg een masker van gips op, dat masker was op maat gemaakt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dan hebben ze dus verschillende manieren om te zorgen dat de straling terecht komt waar het moet zijn blijkbaar.
Het blijft behelpen, maar ja.