Kunnen twee blanke mensen een donker gekleurde baby krijgen?

Mijn vrouw is vorige week bevallen van een pikzwarte kind. Haar grootvader zegt dat hij zwarte genen in zich heeft en dat dit een aantal generaties kan overslaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
55.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm... Persoonlijk zou ik dit zien alks reden voor een vaderschapsonderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie: ik dacht dat hij de huidskleur bedoelde, niet de haarkleur. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben. Babyhaar is bij de geboorte inderdaad vaak donker, om lichter te worden onder invloed van daglicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enne...heb je wel eens van een koekoeksjong gehoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw vrouw vorige week echt bevallen was van een pikzwart kind, zou je dat nooit zo schrijven en had je bovendien te weinig tijd om te ademen, laat staan om hier op GV slimme vragen te stellen. Ik houd het dus op een fantasieverhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had ie toevallig ook een anker op zijn arm getatoeerd ?

Antwoorden (18)

Ehm, ik zou mezelf maar eens achter de oren krabben. Er zijn ook andere mogelijkheden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Er zijn inderdaad gevallen bekend van gezinnen waarin 'donkere' genen aanwezig zijn die een paar generaties overgeslagen hebben, en dan toch tot uiting komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou misschien best kunnen voorkomen omdat de genen ervoor gewoon aanwezig zijn, maar de kans is wel heel klein..

Misschien goed om na te denken over een test?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik heb hier weleens eerder van gehoord.
Ik begrijp je twijfel en ik hoop dat je vrouw dat ook begrijpt. Als ze niets te verbergen heeft, zal ze niets tegen hebben op een DNA-test. En als het wel je eigen kind blijkt te zijn, heb je een hele bijzondere kleine.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig dat dit niet in alle kranten heeft gestaan want het is zeker heel bijzonder....
hieronder een linkje over een zwarte vrouw met blanke ouders. Het kan dus wel maar in deze tijd zou ik zelf niet willen twijfelen en zeker een vaderschaps test willen doen. Het lijkt mij dat je vrouw dat ook niet kan weigeren onder het mom van vetrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze vreemd is gegaan mee een man die een donker huidskleur heeft dan kan dat ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de kans dat er morgen spontaan briefjes van 500 uit je poepert groeien groter is, dan dat het verhaal van haar grootvader klopt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhhh...Ik wil geen spelbreker zijn hoor....maar hoe zwart mensen ook zijn een baby wordt nooit 'pikzwart' geboren..het licht zorgt voor de pigmentatie..Dus..Als je vrouw vorige week is bevallen hoe kan er dan een 'pikzwarte baby' zijn.....?

Ik denk zo maar dat je fabeltjes aan het vertellen bent.............

Toegevoegd na 22 minuten:
het duurt dus lang voordat een baby helemaal de kleur heeft van de eventuele ouder....dus idd langer dan een week ....Bovendien..... hoe kan een baby pikzwart zijn als het van gemengd ras is????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat zeker en haar grootvader heb daar gelijk in. er zijn meerdere gevallen geweest dat het gebeurde warvan 1 iemand meteen weg is gelopen en een scheiding heeft aangevraagd omdat hij dacht dat zijn vrouw vreemd was gegaan met een zwart persoon. maar wil je het zeker weten of twijvel je dan kan je een DNA test laten doen. maar het gebeurd echt dat er 2 blanken mensen een zwarte baby krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu draait het om de vraag "vertrouw ik mijn vrouw of niet."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het over haar gaat dan kan een kind heel goed met pikzwart haar geboren worden. Dan kan later zelfs naar lichtblond kleuren, dat zegt niks.

Gaat het over huidskleur dan is het een ander verhaal. Een kind wat geboren word uit 2 blanke ouders kan nooit PIKZWART geboren worden. Het kan wel dat het een tintje heeft, en dat kan inderdaad van vele generaties terug komen. Ook haarstructuur en oogkleur kunnen vele generaties overslaan en opeens weer terug komen.

Maar zelfs een kind geboren uit 2 ouders met de donkerste huidskleur is niet PIKZWART. Ook dat word later nog donkerder. Een kind geboren uit een gemengde relatie word ook lichter geboren dan de uiteindelijke huidskleur.

Dus OF je verhaal is fanatasie, OF jij noemt een tintje hebben al PIKZWART, OF je vrouw is vreemdgegaan met de Afrikaanse glazenwasser ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval zou ik toch maar is achter mijn oren gaan krabben. Maar ben jij niet vreemd gegaan voor dat je met je vrouw cq vriendin bezig ben geweest wand dat kan ook nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oei...dat wordt wel héél ingewikkeld. Wat kan het gevaar dáárvan zijn??? Graag uitleg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iemand anders (neger) in dat zelfde potje geroerd heeft dat kan je de zaadcel hebben meegenomen. In goede omstandigheden kan dit nog lang blijven leven. Als je dan weer bij je vrouw , of vriendin te keer ga dan kan je de poppen aan het dansen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha...dan mag die man wel erg snel zijn. Nee, dan geloof ik nog eerder bovenstaande vraag en daarvan geloof ik niet dat het zuivere koffie is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen zuivere koffie dat denk ik ook helaas. Tot dat het tegendeel medisch bevestigd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus dan zou hij vreemde zwemmertjes in z'n vrouw gespoten hebben? Dit grenst aan oneindig onwaarschijnlijk, dus waarschijnlijk zal het wel zo gegaan zijn.
Volgens mij kan het alleen als jij ook in jouw afstamming mensen met een donkere huid hebt. En zelfs dan is de kans heel klein dat jullie beide die eigenschap latent bezitten... Zeker als er een aantal generaties gewoon blank zijn geweest...

Een dna test biedt hier uitkomst...

Toegevoegd na 8 minuten:
Inmiddels nog wat gevonden: de verschillen in huidskleur hangen af van 1 eiwit in de pigmentcellen... dan zou het wel kunnen... een ander 'foutje hierin is de geboorte van een blank (albino) kind bij negers... en al is het zeldzaam...het komt voor...

meer info hier: http://www.trouw.nl/krantenarchief/2005/12/16/2279058/Verschil_in_huidskleur_berust_op_een_enkel_eiwit_in_pigmentcellen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is heel normaal.
Mijn vrouw is onlangs bevallen van een chimpanse.
Het gaat heel ver terug weet je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van wat hierboven allemaal wordt verteld, ja dat kan. Blank en zwart bestaat namelijk niet in zuivere vorm. Bijna iedereen is een mengvorm van verschillende genen en het is meer een sociale dan een biologische connotatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is onmogelijk,is ook nog nooit gebeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de erfelijkheidstheorien van Darwin is dat zeker mogelijk.
Wanneer 1 van beide 1 dominant gen in brengt kan al een hetrozygoot donker kindje geboren worden.
De kans is echter klein, laat ik het zo zeggen, de kans dat het iets anders is is doorgaans groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm tsja ik sta er verbaast van te kijken :|
enigste wat ik zou zeggen si van ga met je vrouw praten en als ze tegenstribbelt voor een dna test dan wens ik je sterkte