hoeveel mensen gaan er dood aan aids per jaar? (in Nederland)

Want ik weet dat het wel meevalt (in verhouding dan), maar het is nog steeds veel. Maar hoeveel??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

Ruim 4 300 aidsdoden sinds 1983
In 2007 zijn in Nederland 66 personen overleden aan aids, 52 mannen en 14 vrouwen. De sterfte aan aids is hiermee hoger dan het jaar ervoor. In de periode 1983-2007 zijn in ons land 4 344 mensen overleden aan aids.

Eerste aidsdoden in 1983
In 1982 zijn de eerste gevallen van aids in ons land geconstateerd. De eerste aidsdoden vielen in 1983. Het aantal overledenen steeg daarna snel tot 444 in 1994. Vanaf 1995 heeft er vooral bij mannen een forse daling plaatsgevonden.

Toegevoegd na 23 seconden:
bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2614-wm.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland overlijden twee mensen per week aan de gevolgen van aids.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat zouden er dus boven de 100 zijn per jaar.
Bron vindt je hieronder:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weinig, en in de huidige situatie nauwelijks van belang. Het probleem van HIV is, dat het een bedreiging vormt in jouw meest basale lichamelijke expressie. Ik heb sinds het uitbreken van HIV?Aids, nooit meer onbekommerd gevreeën. Daarom moet Aidsbestrijding voortgang vinden. Maar als doodsoorzaak is het verwaarloosbaar.

Ik denk dat het verhogen van de snelheid naar 130 een grotere bedreiging vormt dat HIV/AIDS. Dan praten we even niet over de kosten, want daar heb ik nog niet over nagedacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het CBS, op basis van de ICD-10 codering
(Primaire doodsoorzaken B20 t/m B24)

Verschillen met andere lijsten zijn vaak de primaire doodsoorzaak. Een aids patient die onder de tram komt is uiteindelijk in de statistieken een verkeersslachtoffer en geen aidsdode.