Waar kan ik vinden hoe je in gewicht aankomt (scheikundig/biologisch)?

Hierbij bedoel ik niet dat ik aan moet komen, maar ik zou graag willen weten wat calorieën in je lichaam doen. Ik zou graag het scheikundige/biologische proces willen weten, hoe gewichtstoename precies gebeurt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Ritsuka
9 jaar geleden
is van heel erg veel factoren afhankelijk, moeilijk om zomaar te zeggen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Ritsuka: Toch proberen, deze vraag lijkt mij heel uitdagend. :P
Ik ga het ook proberen uit te zoeken.
Ritsuka
9 jaar geleden
gaat het dan over een gezond persoon? want bij iemand met bijvoorbeeld schildklierproblemen verloopt dit proces weer anders.
Dit ga je niet in 1500 tekens kunnen passen denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag was ook waar ik het kan vinden, hahaha. Een link is genoeg. Het is voor mijn profielwerkstuk.

Antwoorden (2)

De biochemische basis van aankomen is vrij simpel. Je eet stoffen die energie bevatten (koolhydraten, eiwitten, vetten). Die stoffen kunnen worden omgezet in acetyl-CoA; acetyl-CoA kan worden omgezet in ATP (een stofje dat oa je spieren laat bewegen) of warmte, of het kan worden omgezet in vet.

Je lichaam moet dus als het ware eerst besluiten of het die koolhydraten, eiwitten, vetten eet (dat heet 'trek' of 'honger'); vervolgens of het die stoffen omzet in vet of in ATP en warmte. Dat laatste proces wordt (iig deels) bepaald door hormonen, met name schildklierhormoon (de eerste klacht van een 'trage schildklier', dus van te weinig schildklierhormoon, is dan ook dat je dikker wordt).
tinus1969
9 jaar geleden
Daar was onlangs een radiouitzending te beluisteren in de reeks "de kennis van nu"
Ze hadden een heel uur een gesprek met een expert op dit gebied. En het kwam er op neer dat ze de essentie bij lange na niet weten. Hoewel er wel gedeeltelijk vraagstukken konden worden opgelost, veel ervan is wel genetisch bepaald.

De vraag is natuurlijk heel interessant. Dat vroeg zich deze expert ook wel eens af. De meeste mensen zien het heel simpel: hoe meer je eet hoe meer kom je aan. Maar dat klopt niet. Ten eerste, waarom eten sommige mensen meer dan andere? Ten twede, warom komen sommige mensen meer (of überhaupt) aan als ze de zelfde hoeveelheid eten dan andere? Het aanmaken van lichaamsweefsel is een ontzettend ingewikkeld bio-chemisch proces dat je niet zomaar met de wet van energie- of massabehoud kunt verklaren.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik worstel nog steeds met de link, het lijkt niet te kloppen. Ik durf dus de uitzending op mijn eigen website te spiegelen, omdat ik ze anders niet teruk kon vinden. Maar daar staat die niet lang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt. Sommigen hebben een betere spijsverteringsysteem, waardoor zij moeilijk dikker wordt. En veel sport is ook een andere optie om voor altijd slank te blijven. Ook de schildklierhormonen spelen hier een rol. Enzovoort...