Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de oorzaak van winderigheid (scheetjes) ook iets anders zijn dan de voeding?

Ik ga er altijd van uit dat mijn winderigheid ligt aan hetgeen ik eet. Maar omdat ik deze week veel last heb van winderigheid en nochtans niet van dieet veranderd ben, vraag ik me af of winderigheid nog andere oorzaken kan hebben.

een jaar geleden
in: Biologie
829
Antoni
een jaar geleden
@Goeievraagstell, winderigheid wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het inslikken van zuurstof en stikstof. Ook koolstofdioxide kan ingeslikt zijn (maar deze wordt overigens ook geproduceerd in de darmen door aerobe microben). Misschien is er (dus) iets veranderd aan je ademhaling? Ook (meer) drinken van koolzuurhoudende dranken kan (meer) winderigheid veroorzaken.
Ritsuka
een jaar geleden
Kan ook door stress komen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De meest voorkomende oorzaken van winderigheid hebben te maken met het voedsel, dat je eet. Maar er zijn ook andere oorzaken.
Eén daarvan is te veel luchtslikken. Dat is, dat je lucht inslikt, bijvoorbeeld door spanning en stress, roken, of door veel kauwgom kauwen.
Ook het slikken van medicijnen (of voedingssupplementen) met, die een laxerende werking hebben kunnen winderigheid met zich meebrengen.
Een andere vaak voorkomende oorzaak is constipatie, of het prikkelbare darmsyndroom.
En lactose-intolerantie veroorzaakt ook winderigheid, net als een aantal darmaandoeningen, zoals de ziekte van Crohn of coeliakie.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding