Hun zicht is ongeveer 8 tot 10 X beter dan het onze, wat wil zeggen dat zij een pingpong balletje kunnen zien liggen tot op 3 km. afstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanuit de lucht op een contrasterende achtergrond kan dat zeker.
Ongeveer een paar miljoen lichtjaren, want een roofvogel, net zoals een mens kan met het blote oog naar de verste sterren kijken!
"Hoe ver" is misschien niet de juiste vraag, maar "hoe scherp". Maar ik begrijp wel wat je bedoelt! :-)

Een roofvogel kan even ver als een mens kijken, afhankelijk van hoe helder de lucht is. De vraag is dus tot welke afstand kan een roofvogel een onder werp van een bepaalde grootte nog scherp zien, oftewel een onderwerp van de achtergrond onderscheiden.
Dat wordt 'visus' genaamd, en is een van de aspecten die het gezichtsvermogen omvat.

Visus laat zich lastig vertalen in een afstand (denk aan mijn voorbeeld met de sterren), en daarom wordt dit nooit uitgedrukt in meters, maar in een hoek (graadbreedte) of in een visus-index dat de hoek en een gegeven afstand tussen het oog en het onderwerp integreert. Kijk even de links naar wiki, maar je kan het ook zo samenvatten:
Een gemiddelde mens heeft een visus van 1.0. Hoe hoger deze cijfer, hoe scherper je kan zien: 2.0 betekent dat je 2× zo scherp kan zien (oftewel: half zo grote letters kunnen lezen bij de opticien) Mensen met een uitzonderlijk goed zicht hebben een visus van 2.5
Een lagere visus van b.v. 0.5 betekent niet dat je half blind bent, maar dat je alleen 2× zo grote letters kan lezen vanaf dezelfde afstand als iemand met een visus van 1.0

En nu eindelijk het antwoord op je vraag!!
Een roofvogel zoals een havik heeft een visus van maar liefst 10.0! Dat betekent dat hij 10× scherper kan zien, oftewel, dat een havik 10 potloden naast elkaar kan onderscheiden op een afstand van ongeveer 3 km, terwijl je nog nét een enkel puntje ziet.
En als een havik naar de sterren kijkt, daar waar je nog net één ster kan zien, kan hij misschien 10 sterren naast elkaar onderscheiden.
Dus niet "hoe ver", maar "hoe scherp" :-)