Jazeker! Vogels hebben zelfs de efficiëntste longen van alle dieren (met longen).
Vogels verbruiken enorm veel zuurstof, want vliegen is niet zomaar een trucje. Om zo effectief mogelijk zuurstof op te nemen, moeten ze een continue stroom van lucht hebben waar ze zuurstof uit kunnen halen.
Dat gaat niet zoals bij ons; de lucht in onze longen stopt en gaat dan achteruit weer naar buiten. Dat is eigenlijk heel zonde.
Vogels hebben luchtzakken in hun lichaam (het aantal en de grootte verschilt). Die luchtzakken raken vol bij het inademen, terwijl er bij het inademen ook lucht door de longen gaat. Bij het uitademen drukt de vogel de luchtzakken leeg door de longen heen. Zo heeft het beestje altijd een luchtstroom over de longen heen en kan het altijd zuurstof opnemen.
Uiteraard heeft een vogel nog wel een 'inademing' en 'uitademing', want hij heeft nog steeds maar één mond. Maar deze oplossing is sterk geoptimaliseerd vergeleken met ons gestuntel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

vogels hebben longen, maar die zijn vrij klein, en kunnen maar weinig uitzetten.
toch hebben vogels een grote luchtcapaciteit, want de longen zijn verbonden met luchtzakken die je door het hele lichaam vindt.
de ingeademde lucht wordt zo superefficient gebruikt.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ rieneke! De luchtzakjes zorgen ook dat de botten lichter zijn, en hierdoor kunnen vogels beter vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar ook dat vogels geen middenrif nodig hebben: de luchzakjes zorgen voor de circulatie van lucht door de longen waar de uitwisseling van gassen plaats vindt.