In hoeverre kunnen dieren ook een (psychische) slaapstoornis hebben?

Sommige mensen kunnen heel moeilijk in slaap komen of worden telkens wakker of hebben nachtmerries. Dit kunnen dan psychische oorzaken hebben. Maar is dat bij dieren ook zo, waarbij ik dus honger en kou etc. buiten sluit?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
interessante vraag. Honden en katten dromen wel. En nachtmerries om iets te verwerken wat overdag gebeurt is ook. Maar of ze kunnen piekeren vóór het inslapen denk ik niet. Ik volg je!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is niet zoveel verschil tussen dieren en mensen qua (psyschische EN fysische) slaapstoornissen. We worden in zo'n vaststelling immers altijd misleid door de 'sociale dimensie'. Kijk als je psychisch slecht slaapt, is dikwijls een sociaal patroon de oorzaak, fysisch is het meer een houding of je gezondheid die aan de oorzaak ligt. Je kunt in conflict liggen met je werkgever, je partner, of gewoon met je familie. Je kunt een 'gever' zijn (daarvoor dienden de 10 geboden trouwens ook: wat regeltjes om de sociale banden wat te harmoniseren en dus onrechtstreeks beter te slapen) en dat type werkt meestal heel de dag hard door voor anderen (bijv. zoals mijn moeder met 11 kinderen) en die slapen niet veel maar wel goed. Hetzelfde geldt voor mij die een zeer actief leven lijdt, maar niettemin hebben mensen ook veel nachtmerries en waakstanden, maar dat besef je meestal pas als je eens langer dan je basisslaap slaapt en nog meer als je je daar psychisch zelf zorgen in begint te maken omdat je denkt dat het abnormaal is (dat is het niet). Ik heb een eind mijn tweede Tervuerense herder (nadat mijn andere vergiftigd werd) bij mij laten slapen en kon zo ook opmerken dat haar slaappatroon niet veel verschilt van het menselijke: Geef ze een drukke dag met veel interactie en ze droomt er ook over, maar als ze moe is, staat ze 's morgens net als ik fris en dus snel op (mijn nieuwe Garmin Fenix 3 registreert dat ook met een 'blij gezichtje' elke morgen incl. slaapbeweginsgrafiek op m'n Iphone 6plus). Als ze echter conflicten gehad heeft met een andere hond (of zich 'jaloers achtergestoken voelde' in knuffels en zo, of we wat riskantere dingen deden zoals afdaling van de Lesse in boot) dan merk je dezelfde waakslaap of pychische slaapstoornissen, die ik meteen kan corrigeren doordat ze dan naar mijn hoog bed komt en een streling over haar hoofd en wat positief geneurie haar weer veiligheid en geborgenheid geeft, waardoor ze het gemakkelijk verwerkt (zelfde methode als ik met mijn kindjes deed als ze op hele jonge leeftijd te veel piekerden over doodgaan versus hun dan enorme groeienergie). +je

Antwoorden (2)

Een gestreste hond blijft waakzaam en zal dus niet in diepe slaap raken. Hij zal bij het minste of geringste geluid of zelfs vreemde geur weer bij de pinken zijn. Dit kan de hond in hoge mate afmatten.
Alleen een hond die zich volkomen veilig voelt zal rustig en ongestoord kunnen slapen.
Kenmerkend voor de hond is de diepe zucht die de volkomen ontspanning inluidt voordat hij zich voor de nacht te slapen legt.
8 jaar geleden
In principe wel.
Het is bekend van ernstig mishandelde honden dat zij hun belevenissen uit het verleden verwerken in hun slaap. Nachtmerries komen zeker voor. Naarmate de leefomgeving van een hond veranderd naar een prettiger thuis en een begripvolle baas zullen nachtmerries geleidelijk afnemen.

Maar meestal heeft een verstoorde slaap een lichamelijke oorzaak. Denk maar aan de rassen met de te korte snuiten die het ademhalen bemoeilijken. Snurken, maar ook slaap-apneu komen bij honden voor.
Tijdens de slaap kan een partiële epileptische aanval te zien zijn wanneer de hond aanleg heeft voor epilepsie.
Pups kunnen tijdens hun slaap een incidenteel plasje doen. Dit gebeurt m.n. wanneer ze oververmoeid zijn.
Honden die aan dementie lijden kunnen net als mensen een verstoord dag- en nachtritme krijgen.

De meest slaapstoornissen zullen een lichamelijke oorzaak hebben.