Hoe noem je dat ding rond een zeekat zijn schelp?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
jc54
10 jaar geleden
De Noordzee??????

Antwoorden (2)

Rond de schelp (ook ganaamd: zeeschuim of de ossa sepia) zit de mantel. Daar omheen zitten de vinnen.
10 jaar geleden
De schelp is bij zeekatten inwendig gelegen. Deze schelp is door opperhuid overgroeid, en door kalkimpregnaties versterkt. Het bevindt zich langs de bovenzijde van het lichaam. De schelp is twintig centimeter lang en ovaal. Het afgeronde einde is de voorkant ; de kiezelachtige stekel met goudgele vliezige zijden aan het andere eind de achterkant. De buikzijde van de schelp is zacht en kalkachtig.

Het geheel van de ovalen romp van een zeekat wordt de 'mantel' genoemd. Vermoedelijk is dat het woord waar jij naar op zoek bent.
Amadea