Hoe heet het stofje dat in melk zit dat je slaperig maakt?

Het is niet melatonine volges mij, maar wat dan wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Tryptofaan, een aminozuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat schijnt lactium te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb begrepen dat melatonine WEL uit melk gemaakt wordt, mij verteld door een apotheekbeheerder.
Wel is de werkzame dosis in normale pilletjes van 0.1mg veel te laag, de therapeutische dosis schijnt 2 mg te zijn.
Heb ik uit dezelfde bron vernomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zegt de wikipedia:

Uiteraard zijn er ook meer traditionele remedies tegen slapeloosheid. Een beker warme melk voordat je naar bed gaat, is daar één van. Warme melk bevat tryptofaan (een van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren), dat betrokken is bij de productie van serotonine, dat op zijn beurt onderdeel is van het hormoon melatonine. Dit hormoon regelt het slaap-waak ritme.
(einde citaat)

Melatonine kun je ook gewoon in pilvorm kopen bij de
drogist. Het zou de slaap bevorderen. Ik heb het weleens
gekocht, maar helaas,.... het effect was bij mij 0,0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je melk met honing neemt, werkt het nog beter.
Serotonine helpt onze biologische klok te regelen en voor de aanmaak van serotonine heb je tryptofaan nodig.
In combinatie met voldoende daglicht overdag en een goed donkere slaapkamer 'snachts, wordt onze interne klok gelijk gezet met de externe klok ( het dag-nacht ritme van de aarde).
Onze interne klok loopt niet helemaal gelijk met de zon en dus is het dagelijks daarop afstemmen erg van belang.
Oma's recept van warme melk met honing, werkt dus echt.