Wat doen fruitvliegjes op fruit?

Als je een stuk afgebeten banaan op tafel legt, dat snap ik nog.
Maarfruit in de schil....
Wat doen ze daarop?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Z512099
9 jaar geleden
Ze, de vrouwtjes, willen eitjes leggen op jouw banaan, 100 per dag....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
So what....zie je niet.
Lekker eieren...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fruitvliegje = drosophila melanogaster (vertaald uit het Griesk) : de vriend van het fruit met de zwarte ogen): toch romantisch?

Antwoorden (1)

De fruitvlieg is een van de bekendste plaaginsecten die wereldwijd voorkomt. De fruitvlieg komt veel voor in bedrijven waar producten die fruit of gist bevatten worden verwerkt of opgeslagen. De fruitvlieg komt veel voor in en rond composthopen, horecagelegenheden, brouwerijen en de retail zoals supermarkten en groentewinkels. Het is een van de weinige plaaginsecten die zich ook gemakkelijk manifesteert in het dagelijks leven. Ieder huishouden kan worden geconfronteerd met de insecten als men groenten of fruit enige tijd laat staan. Na ongeveer een week zullen zich hieruit vele fruitvliegjes ontwikkelen.
De fruitvlieg is aan te merken als schadelijk omdat ze schimmels, bacteriën en gistcellen verspreiden. De larven leven in het fruit en versnellen het rottingsproces aanzienlijk. De volwassen vliegen verplaatsen zich van fruit naar fruit en dragen hierbij de schimmels en gistcellen over die vervolgens de kans krijgen om een nieuwe bron te koloniseren. De fruitvlieg creëert op deze wijze meer potentiële voedselbronnen voor de larven.