Hoe kan ik het beste mijn hoofd- en deelvragen opstellen?

Hallo,

Weer zit ik vast met mijn profielwerkstuk. Ik heb namelijk mijn gehele onderzoek al gemaakt, alleen nu moet ik nog een goede hoofd- en deelvragen maken. Ik heb hier altijd zeer veel moeite mee omdat ik het volgens mijn leraar nooit exact genoeg doe. Mijn onderzoek gaat als volgt:

Ik laat mensen in groepjes van 5, 5 minuten rennen op een loopband. De ene keer met klassieke muziek met 60 BPM, dan met klassieke muziek met 120 BPM, dan met popmuziek op 60 BPM en dan met 120 BPM. De laatste proef mijn blanco. Ik plak de snelheid af met tape en zeg tegen de proefpersonen dat ze zelf hun snelheid moeten kiezen. Wat hun het fijnst vinden. De resultaten verwerk ik uiteindelijk door te kijken hoeveel procent ieder individu per oefening afwijkt van de blanco. Uiteindelijk zet ik dit dan in grafieken en kijk het totale beeld. Hier kun je dus bijvoorbeeld zien hoeveel proefpersonen 10% minder hebben gepresteerd op klassieke muziek met 60 BPM.

Het probleem nu is dus een goede hoofd- en deelvraag opstellen. Ik had namelijk al iets in gedachten van: Wanneer geeft muziek een verhogende (snelheids)prestatie op een loopband?

Nu zou ik dus niet weten welke deelvragen ik zou moeten stellen en/of deze überhaupt wel goed is.

Alvast hartelijk bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Leuk experiment. Je gaat er wel van uit dat de stapfrequentie toeneemt bij hogere snelheid. Ik zou verwachten dat bij het sneller rennen de stapfrequentie en de stapgrootte allebei toenemen, maar dat vooral de stapgrootte toeneemt. Ik zou denken dat bij muziek vooral de stapfrequentie toe gaan nemen bij meer BPM, omdat de mensen hun ritme in tune willen krijgen met de muziek.

1 blanco per experiment vind ik persoonlijk altijd valse zuinigheid, want nu heb je geen zicht op de variatie in snelheid door stom toeval (de toevallige samenstelling van het groepje). Dat kan een meer belangrijke rol spelen dan de muziek.

De hoofdvraag kan zijn of muziek een rol speelt bij de snelheid van lopers. (Is er effect ten opzichte van de blanco?)

Deelvragen Is het aantal BPM de meest belangrijke factor?
(samenvoegen resultaten klassiek en pop, grafiek)

Is het muziektype het belangrijkst?
samenvoegen van 60 en 120 bpm

Is er een interactie? maw is het gecombineerde effect van pop en bpm groter dan de som van beide effecten.

Het probleem zit hem alleen in de statistiek en de beperkte proefopzet. Je kunt uit deze beperkte data geen enkele vraag beantwoorden op een statistisch verantwoorde manier. Ook zou het handiger zijn om alle proefpersonen ook van een stappenteller te voorzien (voor het bepalen van de stapfrequentie.

Wetenschappers zouden van elke behandeling iets van 4 of 5 herhalingen doen. Daardoor weet je hoeveel de variantie en de standaardafwijking is. Je maakt grafieken waarin je de gemiddeldes voor elke behandeling uitzet. Dan zet je op de staafgrafiek een standaardfout (standaardafwijking/(aantal herhalingen -1) als een zogenaamde error bar. In een oogopslag kun je dan zien of er overlap is als je overlap krijgt door de error bars. Als dat het geval is dan is het niet significant. Is er geen overlap dan kun je statistiek uitvoeren op je resultaten om de betrouwbaarheid exact te bepalen.

Ik begrijp dat je daar nu niet veel meer aan hebt, hopelijk kun je wat met de hoofd en deelvragen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Sorry niet helemaal goed gelezen. Het experiment is goed, ik dacht dat je echt groepjes hardlopers had, maar je hebt steeds 5 individuen dus 5 herhalingen per behandeling.
Interactie kun je vaststellen door de effecten van pop (zeg + 10%) en bpm (+20%) . Als de groep met pop en hoog bpm bv. 45% sneller gaat dan is er interactie. Bij 30% sneller niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoofdvraag: heeft muziek effect op de prestaties van sporters?

Deelvraag: is er aantoonbaar verschil van effect tussen klassieke muziek en popmuziek?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de vragen wel even veranderen naar open vragen. Nu is het antwoord ja of nee.. Geen ondrrzoeksvraag dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien is die hoofdvraag veel te uitgebreid.
hoofdvraag: wat voor effect heeft muziek op lichamelijke beweging?
deelvraag: wat voor soort muziek stimuleert het lichaam en welke niet?