Welk roofdier pakt alleen de kop van een zwanen jong, en laat hem verder gewoon liggen?

Wij hadden zwanen achter het huis, nu is het jong dood en de zwanen weg. Er liggen in de buurt van de zwanen jong enkele volwassen zwanen veren. Maar niets van het jong, zijn veren pak is nog perfect in staat. Zijn hoofd is voor de helft verbrijzelt.

Toegevoegd na 17 minuten:
De zwanen zaten op een afgesloten veldje, waar geen honden bij kunnen komen

Toegevoegd na 17 minuten:
De zwanen zaten op een afgesloten veldje, waar geen honden bij kunnen komen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
9.7K
Rieneke1
11 jaar geleden
als we gewonde eenden, ganzen of zwanen binnenkrijgen die aangevallen zijn, is meestal een hond de boosdoener.
ontzettend zonde trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat ben ik met je eens maar een hond zou toch eerst de buik pakken of hem de war gooien.
Rieneke1
11 jaar geleden
als het jong de kop uitgestoken heeft om te blazen..
en vervolgens heeft de vaderzwaan de aanvaller verjaagd? maar ik lees nu dat honden er niet kunnen komen.
dan heb ik geen idee.

Het beste antwoord

Het lijkt op het werk van steenmarters!

Hieronder een beschrijving van hun gedrag in het zoeken naar voedsel:

Steenmarters vangen diverse prooidieren, die ze op hun strooptochten tegenkomen, ratten, muizen, konijnen, eekhoorns, egels en vogels, zoals kippen, duiven, eenden, parkieten, fazanten, zwanen en merels. Af en toe pakken ze zelfs jonge katjes.

Over het algemeen besluipen steenmarters hun prooi, om er vervolgens bovenop te springen, hen te wurgen, en vervolgens de keel door te bijten.
Daarna trekt en bijt de steenmarter, door zijn voorpoten tegen de borst van het slachtoffer te zetten, de kop er af. Bij elke vogelprooi kun je zien of dit het werk van een steenmarter is geweest, daar er altijd een stukje kale strot achterblijft. Opvallend is dan, dat er bij geen enkele vogelprooi de kop wordt aangetroffen. Het kan zijn, dat deze kop een lekkernij voor steenmarters is, maar dat is niet zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
blij dat die hier in de randstad niet voorkomen, +
denk dat vader zwaan de marter halverwege de klus heeft verjaagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steenmarters zijn felle donders, die zich niet gauw laten verjagen als ze eenmaal op strooptocht zijn.
Rieneke1
11 jaar geleden
hoe verklaar je dan dat de kop niet is meegenomen?
zwanen zijn ook niet zo benauwd hoor, als je aan hun jong komt.