Is een vogelspin gevaarlijk?

In exposure therapie en goochelacts worden wel eens vogelspinnen gebruikt als fearfactor. Ze laten die dan over je hand of zelfs je gezicht lopen. Maar zijn vogelspinnen wel gevaarlijk voor mensen en kunnen ze ook bijten bij zo'n act?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.5K

Het beste antwoord

Er zijn heel veel verschillende soorten vogelspinnen, waaronder heel gevaarlijke. Maar voor een goochelact zullen ze een soort gebruiken die niet giftig en/of agressief is. De spinnen zouden bij uitzondering wel kunnen bijten. Die beet is te vergelijken met een wespensteek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vervaarlijk uitziende vogelspin kan weliswaar gemeen bijten, maar is verder voor de mens ongevaarlijk.
Meer dan één soort

'Vogelspin' is de verzamelnaam voor een aantal soorten van de familie Theraposidae. Ze komen uitsluitend voor in Zuid- en Midden-Amerika. Ze worden soms ten onrechte 'tarantula' genoemd. De echte tarantula is een Zuid- Europese wolfspin, Lycosa tarantula, die niet verwant is aan de vogelspinnen. Vogelspinnen wijken in een aantal kenmerken af van de overige spinnen. Zo hebben ze vier boeklongen in plaats van twee, en vier spintepels in plaats van zes. Verder bewegen ze hun kaken ongeveer parallel aan elkaar naar beneden, in plaats van horizontaal naar elkaar toe.

Lees meer in mijn bron

Toegevoegd na 3 minuten:
vond dit nog wel een leuke toevoeging wat van toepassing is voor de vogelspin

Het is niet helemaal duidelijk of de spin behalve verteringssappen ook gif inspuit, als hij de prooi gevangen heeft. In ieder geval raakt de prooi niet verlamd. Ook het feit dat een beet bij de mens slechts een pijnlijke plaatselijke reactie geeft, doet vermoeden dat de spin voornamelijk een eiwitafbrekend enzym inspuit. Dit doen overigens alle spinnen bij hun prooi, om de lichaamsinhoud op te kunnen zuigen. Meer last schijnen bij ons de lange haren te veroorzaken, die lichaam en poten bedekken. Ze kunnen een sterke huidirritatie tot gevolg hebben. Mogelijk hierdoor heeft de spin ook weinig natuurlijke vijanden. Het meeste gevaar voor de spin schuilt in graafwespen. Die kunnen hem met een steek verlammen, om hem vervolgens als voedselreservoir voor de larven te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogelspinnen zijn ondanks hun grootte relatief ongevaarlijk. De meeste soorten zijn niet erg snel, niet giftig voor de mens en ook niet agressief, een beet bij de mens is vergelijkbaar met een wespensteek. Er zijn echter uitzonderingen die juist bijzonder giftig en snel zijn en bovendien direct aanvallen waardoor ze als agressief worden beschouwd. Vogelspinnen worden door veel mensen gevreesd door de grootte en het sterk behaarde lichaam.
bamibal