Is er een fundamenteel verschil in gebruik van hersenen tussen mens en dier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.5K

Het beste antwoord

Wat bedoel je precies met 'gebruik'? Hersenen krijgen informatie uit de wereld binnen --denk aan de zintuigen-- en gebruiken die informatie om het lichaam verder aan te sturen. Wat dat betreft is er dus geen verschil in gebruik tussen mensen en dieren.
Waar wel een verschil is te vinden, is in de relatieve grootte van de hersenen ten opzichte van het lichaamsgewicht en de ontwikkeling van de cortex. De relatieve grootte van de hersenen is bij mensen groter dan bij veel dieren. Je zou dus kunnen zeggen dat mensen meer hersenen kunnen gebruiken. De extra grootte van de cortex wordt onder andere bereikt door 'convolutions' (ik heb even geen NL uitdrukking paraat, maar het zijn de golven en de bobbels die je ziet als je naar de hersenen kijkt). Vergelijk je de hersenen van mensen met andere dieren, dan zul je zien dat de hersenen van mensen heel erg convoluted zijn, terwijl die van dieren dat een stuk minder zijn. Hiermee hangt ook samen de ontwikkeling van de cortex, ofwel de delen die zorgen dat wij kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als we de structuur en de ontwikkeling van de menselijke hersenen vergelijken met die van het dier, is de overeenkomst opvallend.
Hersenen zijn het belangrijkste deel van het centrale zenuwstelsel. De mogelijkheden die de menselijke hersenen bieden, worden als het voornaamste verschil tussen mensen en dieren beschouwd. De hersenen maken dat we ons bewust zijn van ons bestaan. Volgens de huidige theorieën zijn dieren zich wel bewust van hun omgeving, maar dit bewustzijn is minder ver ontwikkeld dan bij de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch zijn er wel dieren die hun spiegelbeeld herkennen en b.v. krabben aan een stiekem aangebrachte vlek op hun kop als ze die in de spiegel zien en niet krabben aan een tevens aangebrachte onzichtbare verfplek.
Absoluut, mensen denken veel meer door dan dieren, dieren denken praktisch. Dieren kunnen dus ook niet relativeren bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af met welke diersoort je de mens vergelijkt. Hoe dichter de evolutionaire band, hoe meer gelijkenis.

Bij de gewervelde dieren is de bouw van de hersenen in het grondplan gelijk. De gewervelde dieren zijn onderverdeeld in zoogdieren, reptielen, vogels, amfibiën en vissen.

De hersenen tussen zoogdieren en reptielen vertonen ook overeenkomsten (bijvoorbeeld de aanwezigheid van de kleine hersenen), maar de overeenkomsten binnen de zoogdieren is het grootst.

Het grootste verschil zijn de grote hersenen. De mens heeft niet de grootste hersenen, maar wel in verhouding tot zijn lichaamsvolume. In de grote hersenen zijn de zenuwverbindingen actief die te maken hebben met taal, met fijne motoriek, zintuigen, geheugen en "nadenken".

Er is fundamenteel geen verschil in bouwplan (tussen de zoogdieren), maar wel in formaat en functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er is niet fundamenteel verschil... Wel is de mens de enige met zelfreflectie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet helemaal juist - ook vogels kennen een herkennen van zichzelf - http://www.youtube.com/watch?v=WeQjkQpeJwY
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Olifanten en chimps ook.