Is het nou zo dat naar mate je groter bent het helpt om op temperatuur te blijven?

Omdat naar mate je groter bent je meer met jezelf te maken hebt en minder met je omgeving.
naar aanleiding van:
http://www.nu.nl/wetenschap/2047824/vis-en-bacterie-krimpen-door-opwarming-aarde.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.1K

Het beste antwoord

Grotere dieren hebben een relatief klein oppervlak ten opzichte van het volume waardoor het warmteverlies bij grote dieren relatief kleiner is t.o.v. kleine dieren. In theorie zou je met een groot lichaam beter op temperatuur blijven.

Een muis heeft een relatief groot oppervlak t.o.v. zijn volume en koelt sneller af. Daarom zijn muizen ook actiever en verbranden ze meer energie. Een gedeelte van die verbranding is nodig om ze warm te houden en ze zijn daarom (bijna) constant op zoek naar voedsel.

Naast de verhouding oppervlakte / volume is het ook van belang of de huid geisoleerd is (bij. vacht) en of er uitsteeksels aan zitten.

Een dier als een olifant koelt niet zo snel af (via de huid) doordat de huid een dikke hoornlaag bevat, maar hierbij helpen dan met name de grote oren (bij de Afrikaanse Olifant). Die oren bevatten veel bloedvaatjes en door het enorme oppervlak kan de olifant toch enigzins afkoelen.

Ook van belang is de manier waarop de warmte gereguleerd wordt. Bij warmbloedige zoogdieren gaat dit anders dan bij koudbloedige reptielen.

Toegevoegd na 1 dag:
NB. Je ziet dit ook bij hele grote dieren zoals Walvissen. Als die aanspoelen kunnen ze de warmte niet kwijt en zijn ze in een mum van tijd oververhit.

Toegevoegd na 1 dag:
Een hele leuke link is de laatste, van kidsweek! Hierin lees je hoe grote dieren omgaan met het warmteprobleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat dit met een aantal factoren te maken heeft. Maar hiernaast denk ik niet dat als je 1,67 mtr. bent minder moeite hoeft te doen om op temperatuur te blijven dan iemand die 2,05 mtr. is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met 'grotere' wezens is, dat hun lengte met één dimensie toeneemt, maar hun oppervlak met het kwadraat.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om nog maar niet te spreken over hun inhoud ...
AWM
14 jaar geleden
Precies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom koelen grotere dieren dus minder snel af, doordat hun oppervlakte relatief kleiner is dan hun volume in vergelijking met kleine dieren.
Ik heb altijd het idee gehad dat het juist andersom is... Kleine vrouwtjes hebben het namelijk altijd koud, en grote kerels hebben het altijd warm!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vissen en kleinere wezens krimpen bij een toename van de zeewatertemperatuur heeft volgens mij niet te maken met hun warmte huishouding. Als de temperatuur stijgt wordt het water vaak minder voedselrijk en schaarste aan voedsel leidt altijd tot het krimpen van soorten.
Een groter wezen heeft altijd een gunstigere verhouding tussen inhoud en oppervlak en koelt daarom minder snel af. Koudbloedige vissen hebben de temperatuur van de omgeving dus koelen ze ook niet af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou bijna denken dat grote mensen al eerder koude handen en voeten bijvorbeel hebben dan kleine mensen omdat dat echt van die verre uiteinde`s zijn met d bloedsomloop. maar dat is maar een idee, geen feit.