Waarom is er nog steeds geen algemeen middel (antistof) tegen virussen?

Het is bekend, dat virussen zich muteren en dat je voor een mutatie weer opnieuw antistoffen moet ontwikkelen, om er immuun voor te worden. De wetenschap weet inmiddels al zoveel over de werking van virussen. Kan er niet een algemene antistof ontwikkeld worden, waarbij al rekening gehouden wordt met het muteren van virussen, zodat de mutaties van dergelijke virussen ook meteen onschadelijk gemaakt worden? In de wiskunde kun je ook extrapoleren, om voorspellingen te doen. Waarom (nog) niet bij virussen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Thecis
9 jaar geleden
Extrapoleren van het aantal mogelijkheden is niet te doen. Dan zijn er zo onwaarschijnlijk veel dat je miljarden mogelijkheden hebt. Voorspellingen worden al wel gedaan. Het griepvirus inenten gebeurd op basis van de verwachting dat die mutaties zich voor doen. Ook al ben je ingeent, kan je nog steeds de griep krijgen omdat je juist de variant hebt waartegen je niet bent ingeent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het virus de sleutel is dan is de antistof het slot. Je zou dus eerst het theoretische virus moeten maken en dan daarbij de antistof. Hierbij zijn er erg veel mogelijkheden. Niet onmogelijk dus maar wel erg tijdrovend, gevaarlijk en dus erg duur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Robo: Klinkt logisch. Maar is het niet mogelijk om een universeel preventief "slot" te maken, of reikt de kennis van de wetenschap daarvoor nog niet ver genoeg?
Cryofiel
9 jaar geleden
De huidige kennis zegt dat zo'n universeel "slot" niet mogelijk is. Dit wordt gesteund door de observatie dat er geen planten- of diersoorten zijn die immuun zijn tegen alle mogelijke virussen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat valt me eerlijk gezegd een beetje tegen, dat we daar met de huidige kennis nog geen oplossing voor weten te bedenken. Een uitdaging!
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep. Eén slot dat alle miljoenen miljarden eiwitcombinaties van virussen om zeep helpt, maar dat alle eiwitcombinaties van het eigen lichaam, van alle micro-organismen die wij nodig hebben, en van alles wat we eten en drinken ongemoeid laat. Dat mag je inderdaad een uitdaging noemen!

Antwoorden (1)

er zijn 3 belangrijke redenen:
(1) virussen kunnen snel muteren, dus als het je lukt om een geneesmiddel (tegen dat bepaalde virus) te ontwikkelen, kan het virus zich al verder ontwikkeld hebben waardoor het minder of helemaal niet meer gevoelig is voor het geneesmiddel.
(2) het aantal virussen is enorm groot, dus het is nauwelijks te doen om voor elk virus een geneesmiddel te ontwikkelen -- en zie punt 1.
(3) een van de vervelende dingen van virussen is dat ze jarenlang overal voorkomen en niemand kwaad doen, tot het virus muteert en opeens wel schadelijk is. Virussen verspreiden zich razendsnel (bijv. door vogelpoep, in water en in de lucht) waardoor een epidemie van een virus lastiger is in te dammen dan die, welke dor een bacterie wordt veroorzaakt (hoewel er ook heel nare, dodelijke bacterie-infecties voorkomen).

Daarnaast speelt een rol dat, vooral om reden (1) de geneesmiddelenindustrie vaak weinig brood ziet in dergelijke medicijnen: is het niet succesvol dan lijdt de reputatie van het bedrijf eronder; is het wel succesvol dan is het virus uitgeroeid (of zo veranderd dat het ondertussen geen kwaad meer doet, want dat kan natuurlijk ook). En dan zitten ze met een grote voorraad onverkoopbaar medicijn.

Natuurlijk bestaan er wel virussen die als groep op elkaar lijken -- hun structuur lijkt op elkaar en de klachten die ze veroorzaken ook. Dus kun je een medicijn maken dat wel enigszins werkzaam is tegen alle leden van die groep virussen, bij voorbeeld griepvirussen. Een griepprik geeft nooit algehele bescherming, maar wel een zekere mate en dat tegen meerdere varianten. De reden dat die griepprik er is, is dat griep zeer algemeen is en de wereld al honderden jaren teistert; en ook omdat te voorzien is dat griep (als groep virussen) heel moeilijk zal zijn uit te roeien -- dus zit er ook voor de toekomst nog werk en inkomen aan voor de geneesmiddelenindustrie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat betreft het extrapoleren: in de wiskunde is een extrapolatie het doortrekken van bijv. een grafiek; daarover heb je dus een verwachting. Bij mutaties van een virus helaas niet, je weet van te voren nooit hoe een mutatie uitvalt. Overigens kan de mutatie ook dodelijk zijn voor het virus zelf! Er is hier dus geen voorspelbaarheid!