Hoe oud kan een kikker worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
24.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van de foto ís al heel oud :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 15 oktober wordt dit beestje 55 jaar!

Het beste antwoord

Wat betreft de kikkers die in Nederland voorkomen:

De bruine kikker kan zo'n 10 jaar worden, de groene kikker 11 jaar, de gewone pad 12 jaar (in gevangschap ooit 36 jaar!) en de rugstreeppad 17 jaar. Maar de meeste kikkers worden niet zo oud. Van de honderden of duizenden kleine kikkers die uit een legsel komen gaat gewoonlijk het grootste deel binnen korte tijd dood. Maar een enkeling haalt de voortplantingsleeftijd van gewoonlijk 2 tot 4 jaar. Kikkers of padden die ouder worden dan 10 jaar zijn echt zeldzaam 'oude knarren.'

Wetenschappers kunnen de leeftijd van kikkers bepalen door te kijken naar een teenbotje. Dit botje heeft ringen, net als de jaarringen bij bomen. Het aantal ringen geeft de leeftijd weer.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De doorsnee groene kikker wordt een jaar of 4, 5.
Maar er zijn natuurliijk zoveel kikkersoorten, dat er geen eenduidig antwoord is.