bestaat tanden van mensen en dieren uit hetzelfde materiaal?

en is ivoor hetzelfde materiaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

Niet alle diersoorten hebben tanden, bijvoorbeeld veel vissen en vogels zijn tandloos. Reptielen en zoogdieren hebben tanden.

Tanden bestaan uit hetzelfde materiaal, het is botweefsel dat gehard is met glazuur. De minerale samenstelling in de botstructuur, de vorm en de dikte en samenstelling van het glazuur wisselt en daarmee ook de hardheid en functie.

Alle tanden bestaan uit:

glazuur
tandbeen
tandholte
tandmerg
bloedvat
zenuw

Toegevoegd na 2 minuten:
Ivoor is een afwijkende samenstelling van het tandbeen (dentine) dat voorkomt op de slagtanden van volwassen olifanten en van uitstekende of grote tanden van zoogdieren zoals de walrus of de narwal.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dentine is een verkalkte weefsels van het lichaam, en samen met emaille, cement en de pulp is een van de vier belangrijkste componenten van tanden . Bijgaande een afbeelding.

Zeventig procent van de dentine bestaat uit het mineraal hydroxylapatiet , twintig procent is organisch materiaal en tien procent is water. Het dentine is minder gemineraliseerd en minder broos dan het glazuur.

Hierbij ook de link naar de engelse pagina hierover. Op de Nederlandse staat veel minder informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kent ze wel, tanden. Het zijn die witte (?) harde beenstructuren die zich meestal in een mondholte bevinden, verschillend van uiterlijk naar gelang hun functie. Zowel mensen als dieren als borelingen hebben ze, al dan niet vanaf hun eerste levenscyclus. Zelfs vissen en vogels hebben tanden. Meestal dienen ze om voedsel te kauwen maar soms worden ze ook aangewend als wapen. Ook verschillen ze in vorm, buiten hun functie..

Toegevoegd na 3 minuten:
Ivoor (of oud-Nederlands elpenbeen) is het harde, witgekleurde materiaal afkomstig van de slagtanden van landdieren zoals de olifant, nijlpaard of mammoet, of zeedieren zoals de walrus of narwal. Deze tanden kunnen tot drie meter lang worden en wel 100 kilogram wegen. Ook zou de mythologische eenhoorn een ivoren hoorn dragen. Het meeste ivoor is afkomstig uit de binnenlanden van Afrika.

Al in de oudste beschavingen werd ivoor gebruikt voor de vervaardiging van beeldjes of om erop te tekenen; de bloeitijd van de beeldhouwkunst in ivoor lag in de 14e eeuw. In de 20e eeuw werd ivoor vooral gebruikt in de kunstnijverheid, in de biljartballenindustrie en in de pianobouw, waar de toetsen met ivoor werden belegd. [1]

Naast olifanten worden ook walrussen wel gejaagd voor hun walrusivoor. Ook het fossiele ivoor van de mammoet — vooral uit Siberië — wordt wel gebruikt. Omdat dit vaak lang in de grond heeft gezeten, is het donkerder van kleur, soms zelfs bijna zwart.

De jacht op olifanten ten behoeve van het ivoor was een van de oorzaken van een sterke daling van het aantal olifanten. Om de illegale jacht op olifanten te ontmoedigen werd in 1989 elke handel in ivoor verboden. Sinds het aantal olifanten in Afrika weer is toegenomen, is de handel in ivoor onder strikte voorwaarden weer toegestaan