Waarom neemt de ene vogel een zandbad en de andere een waterbad?

Ik zie altijd mussen in onze tuin een zandbadje nemen. Maar ik heb nog nooit andere vogels dit zien doen. (Behalve de kippen)

Toegevoegd na 20 uur:
Is het of/of (waterbad danwel zandbad) of is het en/en?

Dus, neemt iedere vogel soms een waterbad en soms een zandbad? Of zijn er ook vogels die alleen zandbad of alleen waterbad nemen? Ik weet het niet meer hahaha.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
12.6K

Het beste antwoord

een zandbad wordt genomen om parasieten te bestrijden.
een waterbad wordt genomen als wasbeurt.
na een waterbad gaan de vogels driftig aan de poets, verspreiden zo het vet van de stuitklier over de veren, en houden het verenpak in orde.
alle watervogels die in ons asiel om wat voor reden dan ook op het droge zitten, gaan dagelijks even onder de douche.
zouden we dit niet doen, dan poetst de vogel te weinig, en gaat het verenpak hard achteruit.
het betreft dus in beide gevallen het nemen van een bad, maar het oogmerk waarmee ze dit doen is verschillend.
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zat te slapen loen ;))
Rieneke1
13 jaar geleden
ja hoor, is altijd lekker ;)

Andere antwoorden (5)

Een waterbad maakt vogels tijdelijk kwetsbaar voor o.a. katten, want het maakt ze zwaarder en dus trager.
Maar kippen nemen ook graag een zandbad en er zijn ongetwijfeld nog vele anderen. Dat de populatie van mussen onder druk staat speelt misschien ook een rol; ze zouden door kunnen hebben dat gevaarlijkere manieren van baden voor de instandhouding van de soort te riskant zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als kippen vinden vogels het fijn om door het zand te rollen. Dat is goed tegen parasieten.
Alle vogels nemen een stofbad of een waterbad. In de zomer zullen de vogels eerder een waterbad nemen om af te koelen ze doen dit dan wel op een beschutte plaats zodat ze zich veilig voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft het ook te maken met de (oorspronkelijke) biotoop van de vogels. Overigens heb ik alleen waterbad-gelegenheid, ik heb geen zand in de tuin.
De merels hier in de tuin badderen graag (vroeg in de ochtend) in een oude afwasteil waar een tak in ligt. Wat me opviel deze zomer, was dat de jonge merels ook graag een waterbad namen, maar dan in een bakje dat nogal verstopt onder een struik stond - dat zal wel veiliger gevoeld hebben.
De Turkse tortels zag ik bij de teil toen het zo heet was.
Voor mezen en mussen is de teil te diep, maar die reageren enthousiast op bijvoorbeeld een bord met water op een katveilige plek.

Ik kan me wel voorstellen dat een vogel die op de grond leeft, makkelijker een zandbad kan nemen; voor een 'boomvogel' is afdalen naar de bodem en daar in een kwetsbare houding met zand lopen rommelen misschien te risicovol.

Toegevoegd na 21 uur:
Naar aanleiding van je toevoeging: ik heb mussen zowel zien zandbadderen als zien waterbadderen. Ik heb geen idee of ze echt een voorkeur voor het een of het ander hebben - misschien is het antwoord van socrates1984 wel heel duidelijk op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim bedacht van de oorspronkelijke biotoop en het verschil tussen grond- en boomvogel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx
Een zandbad doodt de luizen (eigenlijk vogelmijten) die als parasiet op vrijwel elke vogel leven.
De uiterst fijne deeltjes kiezel beschadigen het uitwendig skelet van de mijt, waardoor deze sterft.
Mijten zuigen bloed uit de vogel waardoor deze jeuk heeft en verzwakt.
Het nemen van een waterbad wordt meestal gedaan door vogels die van oorsprong uit de tropen komen, zoals een kanarie. Dat is uitsluitend bedoeld voor afkoeling.
Dat zij dat in Nederland ook doen, komt gewoon omdat het instinct is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie het in vergelijking met de mens.
we douchen om af te koelen en schoon te spoelen
we gebruiken shampoo om bacteriën te doden en bijvoorbeeld te schrobben (dode huidcellen verwijderen)
vogels badderen om af te koelen en schoon te spoelen
en het zand is om te schrobben, (verwijderen van parasieten en andere grove deeltjes)