hoe werkt genetica?

ik heb binnenkort een proefwerk van biologie over genetica maar ik snap niet hoe het helemaal werkt,
bijvoorbeeld je moeder heeft bruine ogen, dat is dominant(BB)
en je vader heeft blauwe ogen, dat is recessief (bb)
hoe weet je dan wat voor kleur jou ogen worden????
kan iemand dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Poet
10 jaar geleden
Staat er alleen dat je moeder bruine ogen heeft of staat daar inderdaad ook bij dat het BB is? Als er geen BB bij staat kan ze namelijk ook Bb hebben

Het beste antwoord

Ja, De ene ouder die BB heeft stuurt een B naar het kind en de andere ouder die bb heeft stuurt een b naar datzelfde kind. Dat kind krijgt Bb dat een bruine oog is (maar dat kind heeft recessieve eigenschappen voor blauw). Als dat kind (Bb) met iemand die ook Bb een kind krijgt, schijnt het zo te zijn dat dat kind BB (bruin), Bb (bruin)of bb (blauw) ogen kan hebben. Terwijl jij 75% kans had op bruine ogen en maar 25% voor blauwe ogen, heeft jouw kind nu 50% kans op blauwe ogen. Ik hoop dat je het nu beter snapt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

daar is een speciale tabel voor die het (mogelijk) iets makkelijk maakt. Ik heb hem als afbeelding bijgevoegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toelichting: Voortplantingscellen verschillen van gewone cellen doordat ze er van elk chromosoom maar 1 hebben. Dat geldt voor alle planten en dieren.
In jouw voorbeeld heeft de moeder BB in haar cellen (en heeft dus een B in al haar eicellen) en de vader bb (en dus een b in alle zaadcellen, het sperma).
De kinderen krijgen dus allemaal een b van vader en een B van moeder. Het resultaat is dus Bb, bruine ogen (omdat bruin dominant is). Het schema van Iramna gaat een stapje verder.
Daar gaat het om de bloemkleur (B=paars, b=wit) maar dat maakt niets uit: bloem of oog, paars of bruin, het verhaal is steeds hetzelfde.
In dat schema hebben de nieuwe ouders (wáren de kinderen, maar kleine kindjes worden groot) Bb. En wat voor kleur ogen/bloemen die kleinkinderen krijgen weet je niet van tevoren. Bij die kleinkinderen (met dus Bb in hun cellen) is het stom toeval welke combinatie optreedt tijdens de bevruchting. Immers zowel in de zaadcellen als in de eicellen is het maar toeval of er een B of een b in zit. Zodra er na de bevruchting een B in de embryocellen zit krijgt de baby bruine ogen (dus bij BB, Bb en bB). Alleen bb geeft blauwe ogen. Let op: Bb en bB zijn dezelfde, maar meestal zetten we de hoofdletter voorop, net als in het schema. Gemiddeld genomen komt natuurlijk Bb 2x zoveel voor als BB en bb. Dus 3x zo vaak bruine ogen als blauwe ogen.