Hoe werkt het oeroude automatisch gestuurde stresssysteem van de mens?
Als er gevaar dreigt worden er stresshormonen aangemaakt (hoofdzakelijk adrenaline en cortisol) waardoor het “fight or flight” beveiligingsmechanisme in werking treedt. Je krijgt zo meer energie om met de bedreiging om te gaan. Je bent superalert voor alle gevaar in de omgeving. Het is een automatische reactie zonder nadenken. Als het gevaar geweken is, ben je in de weerstandsfase en als het chronisch blijft aanhouden zonder voldoende te recupereren kom je in de uitputtingsfase.

Hoe ging de mens vroeger om met dit systeem?
Een wild dier zorgde voor gevaar waardoor er stresshormonen geproduceerd werden (ALARMFASE). De oermens had zo meer energie en kracht om te vechten. Als hij besloot om te vluchten was hij alert voor andere gevaarlijke dieren en mogelijke putten, takken of stenen die hij op zijn vluchtweg tegenkwam. De oermens gebruikte de geproduceerde hormonen dus om te vechten of te vluchten. Deze hormonen werden verbruikt (ze bleven dus niet in zijn lichaam aanwezig) en als hij het overleefde normaliseerde zijn toestand terug (WEERSTANDSFASE). Als hij niet genoeg energie had, geraakte hij uitgeput (UITPUTTINGSFASE), vaak met de dood tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als er gevaar is, zijn jou hersenen er op uit om jou te beschermen o.a. door een sneller reactievermogen en het zo snel mogelijk bij het gevaar weg te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adreline door je bloed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de aanmaak van adrenaline wordt de hartslag verhoogd.hierdoor gaat het bloed sneller stromen en krijgen de spieren meer brandstoffen waardoor er meer energie ontstaat.hierdoor kun je vluchten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige dieren lossen problemen op door op de vlucht te slaan. Om tijd te sparen denken ze niet eerst na of iets de moeite waard is om op de vlucht te slaan, nee ze vluchten meteen en beoordelen daarna pas de situatie. In de loop van de evolutie hebben deze dieren het vaker gered dan hun soortgenoten die wel bleven staan. Daardoor hebben deze dieren meer nakomelingen gekregen en is het vluchtinstinct aangeboren.